

Kesalahan seperti di perenggan di atas adalah kesalahan yang jelas berlaku dengan adanya bukti-bukti soheh dan sempurna. Bukti-bukti ini perlu disertakan dalam STS tersebut. Beri tempoh yang munsabah untuk kakitangan terlibat menjawap STS tersebut, sekiranya jawapan STS tidak diterima, menjadi tanggungjawab Ketua Jabatan untuk mengeluarkan peringatan kepada mereka. Setelah menerima jawapan, analisis jawapan tersebut untuk membuat keputusan. Sekiranya kakitangan berjaya membuktikan bahawa kesalahan tidak berlaku maka kes ini dikira selesai sebaliknya jika jawapan yang diberikan tidak munasabah atau tidak disokong oleh dokumen sokongan, maka perkara ini perlu di bawa ke pengetahuan pihak berwajib.
Dalam erti kata yang lain STS bukan hukuman, tetapi adalah medium yang boleh digunakan oleh kakitangan bagi membuktikan mereka tidak bersalah. Apa yang penting adalah STS perlu dijawap dalam tempoh yang diberikan. Saya menasihati jangan sekali-kali mengabaikan STS tersebut kerana tindakan lebih tegas boleh diambil.
Jika terdapat kemuskilan, kakitangan boleh merujuk kepada pejabat yang mengeluarkan STS tersebut bagi mendapatkan nasihat sewajarnya. Jangan sekali-kali membawa apa sahaja isu dalam organisasi keluar dan mendapatkan nasihat serta tindakan dari luar organisasi atau dari mana-mana orang kenamaan, kerana ianya lebih mendatangkan musibah dari perkara baik.
Saya harap makluman yang ringkas ini dapat membantu.
No comments:
Post a Comment