13 December 2011

Buah Dokong Special

Ini adalah pokok dokong yang ditanam oleh keluarga sahabat baik saya Lt Kol Noor Sabrina di sebelah rumah mereka. Di KL ni mana kita boleh tanam banyak pokok, kerana kawasan yang kita adapun sangat terhad - umpamanya sekangkang kera je. Mereka menanam 2 batang sahaja pokok dokong ini. Tapi tak sangka buah pokok-pokok ini banyak juga, kalau nak menjamu saudara mara dan sahabat handai rasanya lebih dari cukup. Yang istimewanya kita boleh ambil sendiri dari pokok. Ini pun saya pengunjung akhir buah dah nak habis.

Rasa buahnya sangat manis, tak taulah mungkin sebab makan free kot. Tapi memang lain dari buah dokong yang saya pernah beli, kulitnya lebih tebal dan isinya lebih putih tak macam yang pernah saya beli, ianya lebih kekuning-kuningan dan kuningnya nipis - saya pernah bertengkar dengan penjual buah dengan mengatakan buah yang saya beli tu bukan buah dokong tetapi langsat dan dia beriya-iya mengatakan bahawa itu buah dokong - akhirnya saya mengalah dan kerana nak makan sangat belilah jugak. Tak taulah mungkin sebab saya pun kurang ilmu tentang buah ini - mana tau kalau buah yang saya beli tu dah lama dan yang ini dipetik dari pokok... memang ada bezanya.

No comments: