12 December 2011

MINTALAH KEPADA YANG TIDAK JEMU MEMBERI

Dari kesempurnaan tauhid ialah meninggalkan perbuatan meminta-minta dari manusia dan seorang muslim hanyalah meminta dari Allah سبحانه وتعالى sahaja didlm semua keadaan. Ini adalah kerana Allah سبحانه وتعالى sendiri yang memohon para hamba-Nya agar meminta dariNya dengan firman Allah:

وَلا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ

نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

"Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu" Dari: Ayat 32: سورة النساء

Telah diriwayatkan oleh At-Tirmidzi dari Nabi صلى الله عليه وسلم yang bersabda "Pintalah dari Allah dari kelebihan-Nya kerana sesungguhnya Allah amat suka jika (para hamba-Nya) meminta dari-Nya".

Dan Dialah Allah سبحانه وتعالى yang tidak pernah jemu terhadap setiap permintaan dan permohonan dan tidak pernah jemu memberi dan memperkenankan kurniaan-Nya. Lantaran khazanah-Nya sentiasa penuh dan tidak akan kehabisan. Firman Allah:

مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

"Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan". Dari;: Ayat 96: سورة النحل

Sebaliknya, Allah سبحانه وتعالى amat murka sekiranya hamba-Nya tidak berdoa dan meminta dari-Nya. Telah diriwayatkan oleh At-Tirmidzi bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda yang bermaksud:

"Barang siapa tidak meminta dari Allah, Allah murka terhadapnya. Justeru itu hendaklah seseorang dari kalangan kamu memohon dari Tuhannya agar menunaikan kesemua hajatnya hinggakan sekiranya tali seliparnya terputus sekalipun."

Adakah selepas itu atau sehingga itu sekalipun semestinya seseorang insan meminta dari sesama insan sedangkan Allah سبحانه وتعالى tidak pernah jemu dalam memberi, mengurniakan dan mengkabulkan segala permintaan? Allah سبحانه وتعالى merahmati barang siapa yang berkata:

لَا تَسْأَلُنَّ بُنِيَّ آدَمَ حَاجَةً وَسَلِ الَّذِيْ أَبْوَابُهُ لَا تَحْجَبُ الله يَغْضَبُ

إِنْ تَرَكْتَ سُؤْالَهُ وَبُنِيَّ آدَمَ حِيْنَ يُسْأَلُ يَغْضَبُ

"Janganlah kamu meminta dari Anak Adam untuk memenuhi keperluanmu dan pintalah dari Dia yang pintu-pintunya tidak tertutup, Allah murka jika kamu tidak meminta dari-Nya". Dan (sebaliknya) anak Adam jika dipinta kepadanya marahlah ia".

~ ~ Albanna Mutiara Ilmu ~ ~ ~ — with Joan Ahsan.

No comments: