01 August 2012

(Lulus) Tips Temuduga Kerajaan


Saya baharu sahaja selesai melaksanakan tugas sebagai penemuduga. Sayangnya kebanyakan calun-calun tidak bersedia langsung dari segi ketrampilan, pengetahuan am apa tah lagi pengetahuan asas kepada jawatan yang dipohon.

bagi membantu calun-calun selepas ini saya berhasrat untuk menulis sedikit mengenai tips menghadiri temuduga jawatan Kerajaan, malangnya apabila balik sahaja ke pejabat kerja seminggu yang ditinggalkan telah menunggu. Namun begitu hasrat untuk menulis masih belum padam. Sebagai alternatif saya mencari dulu artikel dari penulis lain dan saya mendapati artikel ini sangat berguna kepada bakal-bakal penjawat awam. Artikel ini saya ambil dari  http://beritasemasa.com Silalah baca....

Kalau diikutkan ramai yang ingin kerja kerajaan. Lebih-lebih lagi sekarang ura-ura kakitangan kerajaan akan naik gaji. Kerana anda sebenarnya memang tidak kisah pun? Kalau nak kerja kerajaan, temuduga adalah syarat atau proses yang perlu dilalui oleh mana-mana yang nak mohon kerja kerajaan.

Di sinilah ramai yang terkandas. Kalau dikongsikan jawatan kosong semata di sini, tak jadi juga. Jadi di sini saya suka berkongsi panduan & tips temuduga kerajaan. Samada lulus atau tidak, bukan kerja saya. Tetapi, diharapkan tips temuduga kerajaan ini membantu anda….

Kelulusan akademik bukan faktor utama untuk berjaya dalam temuduga kerajaan. Itu belum cukup. Banyak kemahiran diambil kira. Ramai yang kecewa sebab tak dapat lulus temuduga kerja kerajaan. Biasalah yang mohonnya ramai, tetapi slotnya sikit. Kena pula pengambilan kakitangan kerajaan sangat ketat. Mengambil kira banyak faktor. Jadi perlunya anda jadi individu :

“best among the best”

Okey…straight to the point. Saya akan menyenaraikan seberapa banyak tips temuduga kerajaan yang diharapkan anda semua menjadi calon temuduga yang berjaya kelak. Insyaallah. Yang lain-lain ada tips atau pengalaman anda sendiri boleh berkongsi dengan pembaca di sini.

1. Penampilan diri perlu dijaga semasa menghadiri temuduga kerajaan. Anda perlu SKEMA pada hari temuduga kerajaan tersebut. Yang penting nampak kemas, profesional dan menarik.

2. Datang dalam keadaan tenang dan jangan kelam-kabut (masa itulah nak cari lokasi & tempat temuduga. ELAKKAN YE). Macam mana nak tenang? Persiapkan diri anda daripada segi :
Resume telah pun disiapkan. Pastikan semua dokumen yang diperlukan sudah berada dalam fail holder berdasarkan permintaan dalam surat panggilan temuduga yang anda terima sebelum ini. Susunkannya ikut urutan. (Elakkan buat kerja last minute).
Tahu lokasi temuduga
Tidur awal dan cukup (disiplin diri iaitu datang awal

3. Tahu tugas dan peranan bagi jawatan yang anda dipohon dan kerja yang anda lakukan sebelumnya. Dalam pada masa yang sama selidik struktur dan organisasi kerajaan. Buat sedikit kajian mengenai beberapa jabatan atau kementerian terutamanya tugas-tugas yang dipikul oleh jabatan yang berlainan. Buat perbandingan dengan pentadbiran negeri (dan sebagainya) untuk memahami perbezaan dari segi struktur dan fungsi. Ini terutamanya penting untuk mereka yang bakal menghadiri temuduga PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik).

4. Buat homework dan latih tubi berulang kali. Jangan menghafal tetapi memahami. Soalan-soalan lazim temuduga kerajaan boleh semak di sini

5. Ambil tahu isu semasa dan terkini. Dengan cara membaca Berita Semasacontohnya. Rajin-rajin semak media massa di Malaysia.

Contoh? Contohnya……seorang calon temuduga kerajaan perlu sentiasa peka dengan perkembangan politik, sosial dan ekonomi yang berlaku di dalam dan luar negara. Sebagai contoh, panel penemuduga berkemungkinan bertanyakan pendapat anda tentang dasar luar Amerika yang diamalkan oleh Presiden barunya Barrack Obama. Manakala, dari konteks dalam negeri, anda mungkin diminta menghuraikan pandangan anda tentang konsep Satu Malaysia yang diperkenal oleh Perdana Menteri Ke-6, Datuk Seri Najib Tun Razak.

6. Usaha jawab walaupun tidak tahu jawapan tepat. Elakkan diri daripada bersikap pasif, pendiam dan semasa temuduga kerajaan menjadi hambar. Kalau teruskan juga, harapan anda sangat cerah untuk TIDAK diterima masuk untuk kerja kerajaan.

Bukan sesuatu yang memalukan jika anda tidak tahu jawapan kepada sesuatu soalan temuduga. Tetapi, jangan sekadar menjawab “maaf, saya tidak tahu”. Sebaliknya, cuba terangkan sejauh mana yang anda tahu dan tunjuk usaha kepada penemuduga bahawa anda sanggup bekerja keras untuk mendapatkan sesuatu ilmu atau maklumat. ELAKKAN daripada menipu. Point di sini apa? USAHA!!

7. Tips temuduga kerajaan yang seterusnya adalah panel penemuduga sangat sukakan calon yang bersemangat dan bercita-cita tinggi.

Sebenarnya, selain daripada menguji pengetahuan, penemuduga ingin mengetahui sejauh mana usaha atau inisiatif anda mencuba. Mereka juga ingin bersemuka dengan calon pekerja yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dan mereka yang boleh membuat analisa kepada sesuatu persoalan dan isu. Kalau dah sampai panel penemuduga pun tercengang melihat anda berkomunikasi dan menjawab soalan, anda di landasan yang tepat untuk lulus

8. Nak berjaya contohnya dalam temuduga kerajaan mesti rajin bertanya. Nak bertanya pun mesti daripada individu yang ada pengalaman dalam temuduga SPA

9. Anda sendiri boleh buat dan mengadakan siri sesi temuduga kerajaan versi anda sendiri. Dengan harapan anda familiar dan membiasakan diri apabila menghadapi situasi sebenar temuduga kerajaan nanti, begitu juga soalan-soalan yang diajukan. Hilang rasa gugup dan berkeyakinan apabila berhadapan dengan panel penemuduga.



10. Jika anda seorang kurang bergaul, bermasyarakat, bersosial. Anda masih belum terlambat. Biar malu sekarang, biar susah sekarang, biar gagal sekarang. Jangan gagal selamanya. Ingat pergaulan yang luas dapat meningkatkan daya dan kemahiran komunikasi antara satu sama lain mahupun dalam satu-satu komuniti. Samada formal ataupun tidak formal.

11. Anda mesti yakin yang anda sebenarnya boleh. Yakin kepada diri sendiri.

12. Alah….rahsia terbesar & tips lulus temuduga kerajaan adalah dengan dengan adanya pertolongan orang dalam aka kabel. Betul ker? Memang itu tidak dapat dinafikan. Betullah tu andaian anda, dan sememangnya budaya ini ada berlaku. Walaubagaimanapun, diri dan persiapan pemohon itu sendiri juga sangat penting. Kalau “kabel anda” 11 KiloVolt sekalipun, anda pula macam “kayu” semasa ditemuduga, tak jadi juga.

“Pernah ada seorang yang berpangkat Tan Sri sendiri menawarkan anak kawannya memohon PTD tetapi apabila tiba waktu malangnya tahap & prestasi anak kawannya jauh daripada sasaran, sukar untuk beliau membantu”

13. Tidak kira apa fahaman politik anda sekalipun, anda mesti menyokong dasar dan kerajaan semasa ditemuduga. Itupun kalau anda nak berjaya. MESTI!!

14. Apa yang perlu anda ikuti semasa berada dalam bilik temuduga :
Duduk apabila disuruh duduk oleh panel ditemuduga
Jangan menyilang kaki dan juga mengalihkan kerusi

15. Buktikan yang anda sememangnya sangat berminat jika diberikan peluang untuk bekerja sebagai kakitangan kerajaan. Tunjukkan keyakinan dan semangat anda apabila panel penemuduga (biasanya akan ditanya pada sesi akhir temuduga, samada anda mahu katakan sesuatu nanti)

16. Akhirnya sekali minta restu dan minta mereka doakan kejayaan untuk diri anda. Anda juga jangan lupa doa.

P/S : Saya akan tambahkan beberapa panduan & tips temuduga kerajaan yang lain daripada masa ke semasa. Kalau anda berjaya saya ucapkan tahniah dan syabas. Apabila anda diterima masuk, “habuan” yang anda terima………………..

Elaun Perumahan
Cost Of Living Allowance (Cola)
Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA)
Kenaikkan Gaji Setiap Tahun
Kemudahan Pinjaman Komputer Dan Kenderaan
Cuti Tahunan Mengikut Kelayakan
Cuti Bersalin
Pinjaman Perumahan
Caruman KWSP ataupun Pencen
Bersara pada umur 58 tahun
Peluang Kenaikan Pangkat
Peluang Melanjutkan Pelajaran
Peluang Untuk Berkursus dari masa ke semasa
Bekerja dalam jangkasamasa yang sesuai bagi manusia 8 jam sehari (kadang-kadang lebih masa juga)
Lebih mempunyai masa bersama keluarga

Sumber: http://beritasemasa.com

43 comments:

Anonymous said...

Hi to all, as I am in fact keen of reading this website's post to be updated daily. It consists of good information.

Here is my website :: banshoo sushi bar orlando florida

Anonymous said...

I simply couldn't leave your website before suggesting that I really loved the standard info a person provide to your guests? Is going to be again often to check out new posts

my weblog - basic florist tools

Anonymous said...

Exceptional post however I was wondering if you could write a litte
more on this subject? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further. Cheers!

My web-site: http://www.annuaire3000.free.fr/rssweb.php?id_moteur=33406

Anonymous said...

What i do not understood is in truth how you're now not actually much more smartly-favored than you may be right now. You're so intelligent.
You understand therefore significantly with regards to this matter, made me in my
view imagine it from so many varied angles.
Its like women and men don't seem to be involved unless it's one thing to accomplish with Woman gaga!
Your personal stuffs excellent. All the time care for it up!



Also visit my web blog - guidehorse.com

Anonymous said...

After looking over a handful of the blog articles on your web page, I honestly like your way of writing
a blog. I bookmarked it to my bookmark website list and will be
checking back in the near future. Please visit my web
site as well and tell me how you feel.

my homepage ... http://zettes.blogspot.com/2010/01/nye-vinkler-pa-letkbt-fordmmelse.html

Anonymous said...

I'm not sure where you're getting your info,
but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.

Thanks for great info I was looking for this info for my mission.



Feel free to visit my blog post Sports bar Food

Unknown said...

Zettes, is that the name I could address you? I believe you had left some comments on my blog. I wonder whether you can communicate in my language (Bahasa Melayu). I would like to thank you cause drop-by and in return I will be visiting your blogs soon, but I noticed that you have stopped writing since March 2012 in one of your blog ... why?

Anonymous said...

I got this web site from my pal who told me concerning this website and now this time I am browsing this site and reading very informative articles
or reviews at this place.

Here is my weblog iphone Golf gps reviews 2011

Bukhari Ryo said...

Salam hormat,

Ramai orang yang mempunyai nilai diri yang hebat yang membolehkan penemuduga akan memilih kita untuk diambil kerja,
TETAPI
Berapa ramai sangat yang berkebolehan untuk menonjolkan nilai kehebatan diri kita semasa temuduga?
Ini yang menjadi masalah pada ramai calon yang gagal di temuduga.
Mereka menjadi gugup, jawapan tidak tersusun, tidak kreatif, idea tidak bernas, lagi-lagi apabila mereka diuji secara saikologi.
Tips di sini adalah, sentiasa TENANG dan ANALISIS satu per satu soalan yang diajukan.

Sekian,

Bukhari Ryo
http://www.temuduga.com.my/

Anonymous said...

Yesterday, while I was at work, my cousin stole my apple ipad
and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she
can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share it with someone!


Also visit my site: furnace brands made by carrier

Anonymous said...

Today, I went to the beachfront with my kids.
I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and
screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is completely
off topic but I had to tell someone!

Feel free to surf to my web page :: fitness swimmer magazine

Anonymous said...

Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and
I was wondering your situation; we have developed some
nice methods and we are looking to trade methods with other folks, please shoot me an e-mail if interested.


Also visit my blog post :: sports and fitness shops

Anonymous said...

Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is important and all. However just imagine if you added some great images or video clips to give your posts
more, "pop"! Your content is excellent but with pics and videos, this
website could undeniably be one of the greatest in its field.

Terrific blog!

Stop by my weblog ... www.madville.com

Anonymous said...

Hmm it looks like your site ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm
thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger
but I'm still new to the whole thing. Do you have any recommendations for first-time blog writers? I'd genuinely appreciate
it.

My page: gym clothes for women nike

Anonymous said...

Hey there! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or
plugin that might be able to correct this issue.
If you have any recommendations, please share. Thanks!

Also visit my webpage ... maternity activewear sets

Anonymous said...

Hey there! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying
to find a theme or plugin that might be able to correct this issue.
If you have any recommendations, please share. Thanks!


my blog post - maternity activewear sets
Also see my website > neon sports bras for girls

Anonymous said...

Hello there! This is kind of off topic but I need
some help from an established blog. Is it difficult to set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to start. Do you have any points or suggestions? With thanks

Feel free to visit my homepage :: golf buggies for sale adelaide

Anonymous said...

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this website. It's simple, yet effective.
A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appearance. I must say you have done a awesome job with this. In addition, the blog loads very quick for me on Chrome. Superb Blog!

Stop by my page; solute and solvent of silicon chip

Anonymous said...

Doh! I was domain searching at namecheap.com and went to type in the domain name: http://www.
blogger.com/comment.g?blogID=3872930555676762057&postID=7352398873470252674 and
guess who already acquired it? You did! lol j/k.
I was about to buy this domain name but realized it had been
taken so I decided I'd come check it out. Nice blog!

Look into my web-site; petsandco.com

Unknown said...

Yes, I'll visit your blog soon

Anonymous said...

Wow, wonderful weblog structure! How lengthy have you ever been
blogging for? you make running a blog glance easy. The full look of your web site is magnificent, as well as the content!


My homepage: golf gps systems skycaddie

Anonymous said...

Hi would you mind letting me know which webhost you're using? I've loaded your
blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most.
Can you suggest a good internet hosting provider at a fair price?
Kudos, I appreciate it!

my webpage :: circuit breakers home depot

Anonymous said...

I have read so many posts concerning the blogger lovers except this article is genuinely a pleasant piece of writing, keep it up.


Feel free to visit my blog; Neck And Shoulder Pain After Sleeping

Anonymous said...

Yesterday, while I was at work, my cousin stole my apple
ipad and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube
sensation. My apple ipad is now broken and she has
83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!



My website: Outdoor Led Lighting

Anonymous said...

I have to thank you for the efforts you have put in penning this
site. I really hope to check out the same high-grade content by you in the future as well.

In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own,
personal site now ;)

my webpage Orlando Sushi

Anonymous said...

This web site truly has all the information and facts I wanted about this subject
and didn't know who to ask.

my homepage :: chiropractor-orlando.com

Anonymous said...

Can I simply say what a relief to discover someone that actually knows what they are discussing over the internet.
You definitely know how to bring an issue to light and make it important.

More and more people have to check this out and understand this side of the story.
I was surprised you are not more popular since you most certainly possess the gift.


my web page :: kidney location and function

Anonymous said...

Right here is the perfect website for everyone who would like
to find out about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with
you (not that I personally would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that has been discussed for decades.
Great stuff, just wonderful!

Also visit my blog post: upper arm pain when lifting arm to the side

Anonymous said...

At this time I am ready to do my breakfast,
once having my breakfast coming over again to read other
news.

Here is my web blog: Chiropractor

Anonymous said...

Hi! Would you mind if I share your blog with my zynga
group? There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

Have a look at my web blog discount golf clubs for sale

Anonymous said...

Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam remarks?
If so how do you reduce it, any plugin or anything you can advise?

I get so much lately it's driving me insane so any assistance is very much appreciated.

Here is my webpage; refinance with less than perfect credit

Anonymous said...

I was curious if you ever considered changing the structure of
your blog? Its very well written; I love what youve got to
say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it
better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
Maybe you could space it out better?

My weblog: insurance lead medical

Anonymous said...

With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation?
My site has a lot of completely unique content I've either created myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any solutions to help stop content from being stolen? I'd
definitely appreciate it.

Feel free to surf to my blog ccsp classes

Anonymous said...

Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.

When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
awesome blog!

My web page anti spam appliances

Anonymous said...

Your style is so unique compared to other people I have read stuff from.
Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I'll just bookmark
this web site.

Check out my blog post: discectomy youtube

Anonymous said...

First off I would like to say great blog! I had a quick question which I'd like to ask if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and clear your thoughts prior to writing. I have had trouble clearing my mind in getting my ideas out there. I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints? Many thanks!

Here is my web-site - lauren thompson golf channel engaged

Anonymous said...

I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

My homepage Las Vegas Golf Instruction

Anonymous said...

I do not know whether it's just me or if everyone else experiencing problems with your blog. It appears as if some of the text on your posts are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them too? This might be a problem with my browser because I've had
this happen previously. Cheers

my page ... appliance repair service

Anonymous said...

Salam.betul ke pemohon yg masih bljr...peluang utk ditemuduga amat tipis dan kita boleh berpura2 sdg mencari pekerjaan

Unknown said...

Assalamualaikum, Memang betul peluang seseorang yang sedang belajar untuk mendapatkan pekerja terutamanya di dalam Kerajaan agak tipis, ini disebabkan beberapa faktor seperti: seseorang itu ada kemungkinan tidak akan ada lama dalam jawatan yang dilantik setelah mendapat sijil atau ijazah. Fitrah manusia akan mendapatkan sesuatu yang lebih baik apabila mempunyai kelayakan yang lebih tinggi. Sekiranya ini berlaku Kerajaan terpaksa mengadakan temuduga lain yang menelan belanja.

Itu sebabnya saya selalu menasihati kepada pelajar tumpukan perhatian kepada pelajaran dan mula mencari pekerjaan apbila telah habis belajar. Namun begitu untuk mendapatkan pengalaman tidak salah, tetapi biasanya terdapat sedikit perbezaan pada format temuduga mengikut panel penemuduga dan jawatan yang dipohon.

Sekian, harap maklum...

Unknown said...

kebiasaan peluang untuk dapat kerja tetap ada..cuma usaha kita sahaja macam mana.. ada orang guna kabel tapi tak dapat tahan lama sebab dia datang temuduga bukan dengan hati yang bersih.. dan begitu lah sebaliknya..biar susah dahulu bersenang kemudian...

ismail ahmad said...

biasa jawatan yang dibuka dah ada calonnya.. sebab yang kerja dalam jabatan tu pun dah ramai yang mohon dan pasang kabel.. tapi rezeki tu Allah yang bagi. kalau ada tetap ada.. yg penting kena usaha

Unknown said...

En Ismail, beberapa kali saya bertugas sebagai penemuduga. Tidak dapat dinafikan memang ada calon yang datang temuduga dengan berbekalkan surat sokongan dari pelbagai pihak. Tetapi saya tidak pernah memberikan apa-apa perhatian kepada surat-surat tersebut sebaliknya meneruskan temuduga seperti mana yang telah ditetapkan.

Kami penemuduga mempunyai etika tertentu dan surat sokongan dilampirkan bersama dengan ketupusan yang kami cadangkan.

Lebih bagus jika calon bersedia dan mempunyai pengetahuan yang luasa dalam bidang pekerjaan yang mereka minta. Walaupun mungkin belum ada pengalaman tetapi pengetahuan yang jitu dan memberangsangkan membuatkan calon dipandang oleh penemuduga. Pengalaman Kerajaan dan sawasta patut beri peluang!!!!!!!

Dalam kes yang saya kendalikan rasanya ramai calon yang ada surat sokongan tidak berjaya kerana mereka hanya bersandarkan pada suart tersebut.

Kesimpulannya pandangan En Ismail tidak/ sukar berlaku kerana etika dan garis panduan yang patut dipegang oleh seseorang penemuduga.

Akhirnya, calon mesti ada pengetahuan luas, cari makluman dan tahu apa jawatan yang dipohon. Itulah yang selalu anak-anak melayu kandas.