07 December 2012

Makam Kucing Bertanduk

Betul ke ini kubur Si Comel
Ingat tak mengenai kesah Sultan Mahmud Shah II, iaitu Sultan Melaka terakhir yang terpaksa berundur sehingga ke hujung empayarnya di Kota Tinggi Johor. Memang ada macam-macam cerita dan ada juga lagenda yang menjadi cerita yang meniti bibir orang tua kepada keturunan masing-masing.
Macam ni ke tanduk Si Comel???

Kesah kali ini adalah mengenai Sultan dengan seekor kucing yang dipeliharanya dan baginda amat menyayangi kucing tersebut dengan sepenuh hatinya. Baginda menamakan kucing itu sebagai Si Comel. Mengikut catatan dan cerita yang disampaikan dari mulut ke mulut bahawa kucing ini adalah biasa namun begitu kucing ini mempunyai sepasang tanduk kecil di atas kepalanya.

Ada yang berpendapat bahawa tanduk tersebut hanyalah benjolan yang tumbuh di atas kepala Si Comel, tetapi disebalik kisah tanduk ini, rupanya Si Comel memiliki keistimewaan yang lain iaitu kegemarannya memakan sayur-sayuran dan bukannya memakan daging atau pun ikan. Si Comel juga tidak akan berjalan (berpijak) di atas tanah, sebaliknya dia berjalan di atas bumbung-bumbung rumah. Satu lagi keistimewaan Si Comel yang amat dikagumi oleh seisi Istana dan penduduk setempat adalah di mana ia mampu mengesan musuh-musuh yang ingin menyerang Kota Tinggi.

Si Comel ini akan membuat kecoh dengan membuat bising untuk memberitahu penduduk setempat tentang hal kedatangan musuh. Si Comel telah mati secara tiba-tiba kira-kira seminggu sebelum Sultan Mahmud Shah II mangkat. Baginda amat dukacita atas kematian Si Comel lalu menitahkan supaya 'mengebumikan'nya dan meletakkan dua biji batu bulat sebagai tanda kubur Si Conmel.

Kubur Si Comel terletak di sebelahan makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dan dipelihara kubur ini juga melambangkan satu tinggalan sejarah.

Pernahkah anda mendengar pepatah Melayu yang berbunyi "Tunggulah sehingga kucing bertanduk" - agak-agaknya apa yang dimaksudkan?.

No comments: