19 October 2011

Singa Yang Baik Hati

Agaknya ada yang melihat saya macam singa semalam - itupun kalau ada yang tahu apa yang terjadi. Biasanya ada masanya manusia itu akan bertukar menjadi sifat haiwan, kalau tidak kena tempatnya. Tapi yang yang terjadi semalam bukannya marah atau garang, tapi strategi untuk melihat kebenaran yang biasanya akan timbul di wajah manusia-manusia terlibat. Saya dah tahu sekarang rupanya dalam diam-diam ada yang yang jadi heroin biar orang nampak ayu dan bersopan, tapi orang lain pula dilihat lemah dan bodah. Manusia... manusia macam tulah.

Bagi saya, saya memang macam ni, penuh dengan dugaan dan deterant - biasalah itu sahaja cara untuk mendapatkan maklumat dari perlakuan manusia apabila terdesak dan tertekan. Tapi seikhlas hati, saya ni manusia yang baik dan bertimbang rasa, tinggal lagi orang tak mahu tahu dan mengambil kesempatan... malanglah manusia itu.

Satu lagi sikap saya yang mungkin tidak dijangka manusia lain, ialah apabila saya dicabar, maka dengan senang hati saya akan menerima cabaran tersebut dan berusaha untuk membuktikan bahawa pandangan saya berasas. Pun begitu tindak tanduk saya biasanya seperti perumpamaan Melayu .... saya akan menari ikut gendang yang dipukul orang.... dan sikap pro-aktif merupakan pegangan saya. Tak salah kan? Satu sahaja yang saya suka nasihatkan kepada semua sahabat-sahabat ku "don't judge book by its cover' .. no...no...no... Kerana orang seperti saya akan memperjuangkan apa yang difikirkan betul mengikut peraturan semasa.

Ok fikir fikirkan lah

No comments: