28 June 2012

Percutian Langkawi 2012 Part 31 - Gua Kelam

Selepas selesai urusan shopping dan melihat-lihat di Padang Besar (PB) kami singgah di Gua Kelam sebelum balik ke Arau. Rupanya perjalanan ke Gua kelam agak jauh juga dari jalan utama.

Sayang papan tanda selamat datang ke Gua Kelam rosak dan tidak diurus dengan baik. Saya berharap agar pihak pengurusan mengambil tindakan sewajarnya 


Mari saya kisahkan sedikit tentang Gua Kelam yang terdapat di Perlis ini. Gua ini merupakan salah satu daripada gua batu kapur Formasi Setul yang berada dalam Banjaran Nakawan. Gua ini juga terletak di dalam Hutan Simpan Wang Mu dengan keluasan 2,000 hektar dan telah diwartakan sebahagian daripada Taman Negeri Perlis pada 3 Julai 2008. Pekan yang berdekatan dengan Gua Kelam ialah Pekan Kaki Bukit iaitu sejauh 500 meter. Melihat kepada papan tanda di belakang saya tu, gua ini diuruskan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Perlis dan di bawah Kementerian Pelancungan Malaysia.

Semenjak pembukaan Gua Kelam pada awal tahun 2008, tempat ini telah menjadi tumpuan yang sering dilawati oleh pelancong sama ada dari dalam dan luar negera. 



Sejumlah lebih 3,000 pelawat telah dicatatkan hanya dalam masa dua bulan iaitu antara bulan Febuari dan Mac 2008. Semasa kami tiba kami perhatikan lokasi gua ini juga dijadikan tempat riadah keluarga yang datang untuk berkelah.



Apa yang menjadi daya tarikan adalah mengenai sejarah kewujudan kawasan perlombongan bijih timah dalam gua ini dan masih tinggalan tersebut masih lagi terpelihara.

Agak-agaknya apa yang sedang saya bicarakan?? soal hati ke? soal alam sekitar ke?

Saya dengan 2 orang anak buah saya Ammar dan Amir - sayangnya sebab yang lain tidak dapat bersama kami.

Gaya ahli keluarga saya dengan cara mereka tersendiri, masa ini kami selesai bergambar di pintu masuk gua. Gua ditutup sementara kerana sedang dalam senggaraan

Dan saya dengan gaya saya sendiri - lihatlah manusia betapa cantiknya bumi ciptaan Allah ini!!!!




Amir dengan gaya orang dewasa bagaikan pelakun filem Boolywood - ada cita-cita nak jadi pelakon ke???

Mak dengan gaya juru cakap - sibuk menerangkan sesuatu kepada kumpulan kami

No comments: