13 June 2012

Percutian Langkawi 2012 Part 9 - Ikan

Ikan termahal di dunia, besar ini boleh mencapai harga ribuan ringgit

Ikan Arowana Silver... tengok hidup-hidup, memang cantik - pergerakannya yang lemah gemalai... buat kita yang melihat pun terpesona.

Ini pun arowana silver, tetapi selepas di hasilkan dalam kamera saya, serupa ikan arowana emas pulak... namapk sempurna ikan ini...

Ini pun yang sebenarnya ikan arowana, tetapi ekornya meruncing dan tidak mempunyai ekor kembang, bukan ikan cacat sebaliknya memang jenisnya begitu.

Tahukah kawan-kawan apa nama ikan ini, nampak serupa dengan shark... tetapi saiznya jauh lebih kecil, dan ikan ini mempunyai calit putih di setiap hujung sirip ikan ini oleh itu ianya dinamakan white tip shark.

Saya dan emak saya, tengok belakang tu ada seekor ikan serupa iakan selar kuning yang sangat besar.

Shima dengan ikan-ikan giant

Sting ray ini agak besar, bila dia lalu di atas kita macam terlindung cahaya oleh badannya. Semua ikan di dalam akurium ini besar-besar belakang....

Shima asyik memerhatikan seekor sting ray kelabu di belakangnya

Yang ini sting ray bintik-bintik... saya beri nama sendiri, tolong jangan gunakan untuk akademik... 

Selepas ini ada lagi catatan percutian saya... nak tahu tunggulah



No comments: