18 June 2012

Al-Isra' & Al-Miraj

Masjidil Haram masa kini
Peristewa Isra' dan Miraj (IM) yang dilakukan oleh junjungan yang kita kasihi Rasululallah saw pada tahun ke11 kerasulallah baginda berlaku selepas kewafatan bapa saudaranya Abu Talib kemudian selepas 3 hari isteri yang baginda cintai iaitu Saiyadina Khadijah pula pergi mengadap Allah. Saat ini baginda Rasul saw sedang dalam kesedihan yang amat sangat atas kehilangan 2 orang yang sangat dikasihinya. Dalam keadaan inilah Allah memerintahkan Jibrail as untuk menjemput Rasulallah saw untuk melakukan suatu perjalanan malam yang jauh dan sangat bererti bagi kita umat baginda saw.


Kejadian itu ditakdirkan berlaku, semasa Rasulallah saw berada di rumah sepupunya Ummu Hani (adik kepada Saidina Ali Abi Talib). Apabila siang memohon diri dan malam mula menampakkan dirinya, selepas menunaikan solat Rasulallah saw bersedia untuk berehat tiba-tiba kedengaran suara Malaikat Jibril berkata "Malam ini tuan terpaksa melakukan perjalanan yang khusus, saya telah diperintahkan oleh Allah untuk berjumpa tuan. Kita akan merentasi beberapa bahagian dunia dengan menaiki haiwan yang bernama Buruq". Maka bermulalah perjalanan yang jauh itu... tiada apa yang hendak dipersoalkan mengenai perjalanan ini kerana Allah telah bersabda yang bermaksud dalam Surah Al-Israk:1 "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya Muhammad saw pada suatu malam dari Masjid al-Haram di Makkah ke Masjid al-Aqsa di Jerusalem, yang telah Kami berkati sekelilingnya, agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran kami). Seseungguhnya Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui".


Malam itu dengan jasad dan roh Nabi Muhammad saw bersama dengan Jibril menaiki kenderaan Buruq (Buruq adalah haiwan berwarna putih, lebih besar dari keldai tetapi  kecil daripada baghal/ kuda. Haiwan ini adalah haiwan syurga. Pergerakan buruq sangat pantas di mana panjang langkah buraq adalah jauh hinggakan jaraknya saujana mata boleh memandang) menuju ke Masjid al-Aqsa di Baitulmuqaddis. 


Sebelum Rasulullah saw membuat perjalanan tersebut, siling rumah Ummu Hani telah dibuka, dan Jibril as turun. Dia membedah dada Nabi Muhammad saw dan mengeluarkan hati lalu dibersihkannya hati tersebut dengan air Zamzam yang dibawa dalam bekas emas. Kemudian dia dikosongkan sesuatu daripada sebuah bekas ke dalam dada Rasulullah saw untuk meningkatkan kebijaksanaan serta kekuatan kemimanan beliau. Ini dilakukan untuk menyediakan Rasul Allah untuk apa yang dia masih belum melihat di dunia atas dari kalangan keajaiban ciptaan Allah.

Perjalanan malam yang dilalui oleh Rasulallah saw terbahagi kepada 2, iaitu Isra' (perjalanan darat pada waktu malam) dan miraj (perjalanan naik ke langit).


Al-Isra'
Selepas Nabi saw melakukan sembahyang Isyak, Jibril bersama dengan 
 Rasulullah saw menuju ke tiba ke tanah yang ditumbuhi oleh pokok kelapa sawit. Baginda saw turun dari kenderaan dan berdoa serta mengerjakan solat 2 rakaat. Jibril as bertanya kepada baginda saw, "Adakah tuan tahu di mana tuan berdoa?" dan Nabi saw menjawab, "Allah Maha Mengetahui." Maka Jibril as berkata memaklumkan, "Ini adalah Yathrib/ Taybah" (nama untuk bandar al-Madinah sebelum Rasulullah berhijrah ke al-Madinah). Setelah itu mereka meneruskan perjalanan sehingga mereka tiba di tempat yang lain. 


Sekali lagi Jibril as meminta Nabi saw untuk berdoa. Nabi saw juga menunaikan solat 2 rakaat di tempat ini. Jibril as memberitahu Nabi saw nama tempat itu ialah Tur Sina. Selepas itu mereka meneruskan lagi perjalanan dan sekali lagi Buruq berhenti, dan seperti sebelumnya Nabi saw menunaikan solat 2 rakaat dan tempat ini adalah Baitulehem iaitu tempat kelahiran Nabi Isa as. Kemudian buraq meneruskan perjalanan dan memasuki kota Jerusalem. 


Ini bukan Masjidil Aqsa, tetapi dorm of the rock
Setelah sampai di Masjidil Aqsa, baginda saw turun dari Buruq dan terus mengikatnya pada tiang masjid sebagaimana yang biasa dilakukan oleh para Nabi. Sejurus kemudian baginda saw masuk ke dalam masjid dan mendirikan solat sebanyak 2 rakaat juga. Setelah selesai semasa baginda keluar, secara tiba-tiba Jibril as mendatangi baginda saw dengan semangkuk arak dan semangkuk susu. Rasulallah saw memilih susu. Lalu Jibril as berkata kepada baginda: Engkau telah memilih fitrah. Ada juga alim ulama menceritakan bahawa Rasulullah saw memasuki masjid di mana Allah menghimpunkan untuk baginda semua Nabi-Nabi bermula dari Nabi Adam as hingga Nabi Isa as. Nabi Muhammad terus ke hadapan dan mengimamkan mereka semua. Inilah petunjuk bahawa kedudukan Nabi Muhamad saw lebih tinggi darjatnya daripada semua nabi dan rasul di dunia ini.

Dalam perjalanan dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa 
Allah memperlihatkan kepada Nabi Muhammad saw, beberapa ciptaanNya. 


1.   Allah membolehkan Nabi untuk melihat dunia umpama seorang perempuan tua. Di mana Rasulullah saw melihat seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu, dan Jibrail as menerangkan bahawa itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat. Rasulullah saw juga melihat seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya, itulah rupanya dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.


2.   Allah membolehkan Nabi untuk melihat iblis. Nabi saw ternampak sesuatu di tepi jalan tetapi benda itu tidak berani untuk berdiri apa tah lagi bercakap dengan baginda saw. Rupa-rupanya apa yang Nabi saw nampak itu adalah iblis. Seperti yang kita ketahui asalnya, iblis adalah makhluk yang beriman dan tinggal bersama dengan malaikat di syurga. Semasa Allah menyuruh malaikat sujud (hormat) kepada Nabi Adam as, hanya iblis sahaja yang engkar akan perintah Allah tersebut, manakala para malaikat yang lain sujud hormat kepada Adam as semata-mata untuk mentaati suruhan Allah swt. Iblis membantah perintah Allah dengan berkata, "Engkau ciptakan aku dari api, sedang dia Engkau ciptakan daripada tanah liat. Bagaimana Engkau memerintahkan aku sujud kepadanya?" Ini adalah bantahan pertama iblis kepada perintah Allah dan akibatnya iblis tersingkir dari syurga. Disebabkan itu iblis akan ke neraka bersama-sama anak keturunan Nabi Adam as.


3.   Pada perjalanan baginda saw juga, Nabi saw terbau bauan yang sangat indah dan harum. Dia bertanya kepada Jibril mengenai haruman itu, maka Jibril as memberitahu baginda bahawa bauan itu datangnya dari kubur seorang wanita bersama suami dan anak-anaknya, wanita tersebut bertugas sebagai tukang sikat rambut kepada anak perempuan Firaun. Wanita ini adalah mukmin yang baik lagi alim. Kisahnya bermula pada satu hari, ketika dia sedang menyikat rambut anak Firaun, sikatnya terjatuh daripada tangannya. Maka diambilnya dan mengucapkan "Bismillah". Anak perempuan Firaun bertanya, "Adakah anda mempunyai tuhan yang lain daripada ayah saya?" Wanita itu berkata, " Ya. Tuhanku dan Tuhan bapa kamu adalah Allah. Anak perempuan Firaun memberitahu bapanya apa yang telah berlaku. Firaun menuntut tukang sikat tersebut keluar daripada agama Islam, tetapi dia enggan. Pada ketika itu, Firaun mengugut untuk membunuh anak-anaknya. Firaun mengarahkan untuk memasak air panas dalam sebuah periuk besar, apabila air mengelegak, Firaun memasukkan anak-anak tukang sikat seorang demi seorang anak tukang sikat tersebut ke dalam periuk. Apa yang berlaku sekali pun wanita itu masih berpegang teguh kepada Islam. Akhirnya Firaun membawa masuk anak bongsu tukang sikat yang masih menyusu, tukang sikat berasa kasihan kepada anak bongsunya dan pada ketika itu, Allah membolehkan kanak-kanak ini untuk berkata-kata kepada ibunya, "Wahai Ibu, bersabar penyeksaan akhirat adalah jauh lebih teruk berbanding penyeksaan hidup ini, jangan ragu-ragu kerana ibu di pihak yang betul. Wanita tersebut meminta Firaun tulang-tulang anak-anaknya dan mengebumikan mereka di dalam kubur yang sama. Kemudian wanita itu jatuh ke dalam air yang mendidih dan dia meninggal dunia sebagai syahid. Itulah haruman yang Nabi saw terbau yang datangnya dari pusara wanita tersebut.


4.   Nabi saw melihat satu kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka, apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang.  Jibril as memberitahu Nabi saw, "Ini adalah kaum yang berjuang demi Allah (mujahidun) dan berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak."

5.   Nabi juga menyaksikan orang yang bibir dan lidah mereka diklip dengan gunting yang dibuat api, setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Jibril berkata kepada Rasulullah saw, "Ini adalah manusia yang suka menghasut (fitnah) dan yang menyeru manusia kepada kesesatan."


6.   Baginda saw juga melihat lembu jantan yang keluar dari lubang yang sangat kecil, kemudian lembu tersebut cuba memasuki lubang tersebut, tetapi gagal. Jibril menerangkan kepada Nabi, " Itulah orang yang bercakap besar (takabbur). Kemudian menyesal, tetapi sudah terlambat."

7. Rasulullah saw melihat sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Rasulullah saw diberitahu oleh Jibrail as, itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

8.   Nabi melih
at melihat sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibril menjelaskan kepada Nabi saw, "Ini adalah orang-orang yang berat kepala untuk sujud/ melaksanakan solat"

9.   Pada perjalanannya Nabi saw melihat satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak di sisi mereka diabaikan. Jibril memberitahu Rasulullah saw, "Ini adalah orang-orang dari negara anda yang meninggalkan apa yang dibenarkan (halal), dan mengambil apa yang dilarang (haram) dengan melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/ suami.

10.  Selain itu, Baginda melihat orang-orang yang telah minum dari cecair yang datang dari badan-badan yang zina, (air yang bercampur dengan darah). Jibril menunjukkan kepada Nabi ini adalah orang-orang yang telah minum alkohol yang diharamkan di dalam dunia ini.

11. Rasulallah saw melihat sorang lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tetapi ditambah lagi kayu yang lain. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

12. Nabi melihat satu kaum yang mencakar muka dan dada dengan kuku tembaga mereka. Jibril berkata, "Ini adalah contoh dari kaum yang melakukan gosip (ghibah) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang."

13. Rasulullah saw melihat sorang lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Rasulullah saw diberitahu oleh Jibrail: Itulah orang yang makan riba.



Al-Miraj

1.  Rasulullah saw dan Jibril as meneruskan  perjalanan seterusnya dari Masjid al-Aqsa, mereka naik ke langit mengikut tangga yang dikenali sebagai al-mirqat, di mana satu langkah yang dibuat dari emas dan seterusnya perak dan sebagainya. Rasulallah menaiki tangga itu sehingga baginda sampai ke langit pertama. Apabila Nabi dan Jibril tiba di langit pertama, Jibril meminta pintu dibuka. Malaikat yang ditugaskan untuk pintu  itu bertanya kepada Jibril, "Siapakah dengan anda?" Jibril as menjawab, "Dia adalah Muhammad." Malaikat itu pun bertanya lagi "Adakah beliau dihantar? Adakah masa untuk dia naik ke syurga?" Jibril berkata, "Ya." Jadi, pintu pun dibuka Jibril dan Nabi Muhammad saw pun masuk ke langit pertama. 



Di sana, baginda saw bertemu dengan Nabi Adam as. Di kanan dan kiri Nabi Adam as ada beberapa keturunan. Jika Nabi Adam akan melihat ke kanan, dia akan ketawa, dan jika beliau akan melihat ke kiri dia akan menangis. Nabi Adam melihat roh keturunannya di sebelah kanannya yang akan mati sebagai orang-orang yang beriman dan keturunan di sebelah kiri beliau adalah keturunan yang akan mati sebagai bukan orang-orang yang beriman. Kemudian Nabi naik ke langit kedua. 


Di langit kedua Nabi Muhammad saw bertemu dengan Nabi Isa dan Nabi Yahya yang bersepupu kerana ibu mereka adalah adik-beradik. Mereka mengalu-alukan kedatangan Nabi dan didoakan untuk beliau perkara yang baik-baik. 

Nabi saw naik pula ke langit ketiga, di mana beliau berjumpa dengan Nabi Yusuf as. Nabi Yusuf memang seorang yangkacak.Allah telah mengurniakan separuh keindahan kepada Nabi Yusuf as. Nabi Yusuf menerima kedatangan Nabi saw dengan doa sambutan hangat dan doa yang baik-baik.

Kemudian Nabi naik ke langit keempat, di mana beliau bertemu dengan Nabi Idris as. Nabi Idris juga mengalu-alukan Nabi dan berdoa untuk baginda saw beliau untuk perkara-perkara yang baik. 

Di langit kelima Nabi saw bertemu dengan Nabi Harun as, iaitu saudara kepada Nabi Musa as. 

Di langit keenam, baginda saw bertemu dengan Nabi Musa as yang juga menerima Nabi Muhammad dengan 1 doa sambutan hangat bagi beliau dikurniakan perkara-perkara yang baik. Kemudian Nabi saw naik ke langit ketujuh, di mana Rasul saw berjumpa dengan Nabi Ibrahim as. Nabi Ibrahim adalah nabi terbaik selepas Nabi kita, Muhammad saw. Nabi saw melihat Nabi Ibrahim as dengan belakang beliau mengadap al-Bayt al-Makmur. Kepada penduduk langit, al-Bayt al-Makmur adalah seperti Ka'abah bagi kita penduduk bumi. Seramai 70,000 malaikat setiap hari pergi ke sana, kemudian keluar daripadanya, dan tidak pernah kembali. Keesokan harinya seramai 70,000 malaikat lagi, keluar, dan tidak pernah kembal, begitulah ianya berterusan sehingga hari kiamat.

Di langit ketujuh, Nabi Muhammad saw ternampak Sidratul-Muntaha iaitu sebatang pokok yang sangat besar. Setiap buah pokok ini adalah seperti balang besar. Daun-daun pokok ini menyerupai dengan telinga gajah. Sidratul-Muntahais sebatang pokok yang sangat cantik, ia dikunjungi oleh rama-rama yang diperbuat daripada emas. Apabila rama-rama ini berkumpul di atas pokok ini, kecantikannya sukar untuk dijelaskan.

Rasulullah saw juga melihat Malaikat Malik, malaikat yang menjaga neraka. Malik tidak tersenyum pada Nabi dan Nabi bertanya mengapa. Jibril as berkata, "Malik tidak tersenyum sejak hari Allah mencipta dia. Sekiranya dia tersenyum kepada sesiapa sahaja, maka dia akan tersenyum pada tuan."

Allah s.w.t memberikan wahyu kepada baginda saw dengan mewajibkan solat lima puluh waktu sehari semalam. Tatkala baginda turun dan bertemu Nabi Musa as, dia bertanya: Apakah yang telah difardukan oleh Tuhanmu kepada umatmu? Baginda bersabda: Solat 50 waktu. Nabi Musa as berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu, mintalah keringanan kerana umatmu tidak akan mampu melaksanakannya. Aku pernah mencuba kepada Bani Israel dan sukar untuk dilaksanakan oleh mereka. Baginda kemudiannya kembali kepada Allah dan berkata: Wahai Tuhanku, berilah keringanan kepada umatku. dan setelah berulang alik beberapa kali maka Allah s.w.t mengurangkan kepada lima waktu solat sehari semalam. Sekali lagi, Musa memberitahu Nabi saw untuk memohon kepada Allah untuk mengurangkan bilangan solat. Setelah 9 kali Nabi saw memohon kepada Allah untuk meringankan sembahyang ini - sehingga sembahyang ini telah berkurangan kepada solat fardu 5 kali sehari semalam, lalu Rasulallah merasa malu untuk memohon pengurangan dari Allah.


Nabi Kembali ke Mekah

Selepas selesai segalanya Nabi saw kembali semula ke kota Makkah. Sebahagian ulama berkata perjalanan Nabi saw mengambil kira-kira satu pertiga malam, iaitu, perjalanannya dari Mekah ke Baitulmuqaddis kemudian ke langit dan kemudian kembali ke Makkah. 



Keesokan harinya Nabi saw memberitahu beberapa penduduk apa yang berlaku kepadanya pada malam sebelumnya. Orang-orang kafir terus mendustakan Nabi dengan berkata, "Kita perlu sebulan untuk sampai ke sana dan kembali, sedangkan anda mendakwa telah lakukan semua ini hanya dalam 1 malam?"  Mereka berkata kepada Abu Bakr, "Lihatlah apa yang sahabat kamu katakan, Dia telah pergi ke Jurusalem dan kembali semula dalam masa satu malam" Maka Abu Bakr pun memberitahu mereka, "Jika Rasulallah saw berkata begitu, maka dia adalah orang yang benar, saya percaya akan beliau mengenai berita langit itu tanpa sebarang keraguan pun". Kerana peristewa inilah Abu Bakr dikenali sebagai "as-Siddiq" - kerana kepercayaannya kepada semua apa yang Nabi saw katakan.


Terus menerus orang kafir Mekah mempersoalkan kejadian yang dialami oleh Nabi saw dengan berkata, "Jika anda orang yang benar, nyatakan kepada kami perihal Masjid al-Aqsa dan kawasan sekitarnya." Pertanyaan mereka adalah kerana mereka mengetahui bahawa Nabi Muhammad saw tidak pernah pergi ke Masjidil Aqsa sebelum ini. Allah membolehkan Rasulullah saw untuk melihat Masjid al-Aqsa seperti tayangan filem di hadapannya, dan baginda saw telah menjawap semua pertanyaan orang kafir Mekah secara terperinci tepat. Selain itu, Nabi berkata, "Dalam perjalanan saya kembali, saya melihat beberapa gembala anda mengawasi haiwan belaan mereka di lokasi yang tertentu dan terdapat antara mereka yang mencari unta mereka yang telah hilang." Nabi saw terus memberi keterangan mengenai unta tersebut. Apabila  gembala pulang, mereka memaklumkan orang ramai mereka tentang kehilangan unta  tepat seperti apa yang diberitahu oleh Nabi saw. 


Walaupun kafir Mekah mengaku ketepatan makluman yang disampaikan oleh Nabi saw, tetapi mereka tetap degil dan menolak untuk beriman. Mereka masih degil untuk menerima Islam. Hanya orang-orang yang Allah menghendaki untuk mendapat petunjuk sahaja yang beriman.

Ramai orang yang menyaksikan mukjizat Nabi dan masih tidak percaya, antara mukjizat yang pernah ditunjukkan adalah peristewa membelah, sebaliknya mereka menuduh bahawa ianya adalah perbuatan sihir. Itulah yang sepatutnya ditajuti oleh kita, Allah tidak menyampaikan hikmahnya kepada kita untuk beriman, berdoalah kita dan memohon kepada Allah supaya kita semua ditetapkan iman dan dimatikan sebagai orang Islam. Kami juga memohon agar Allah kurniakan kepada kita nikmat syurga tanpa hisab dan penyeksaan. Ameen.

Dan Allah lebih mengetahui.


No comments: