18 June 2012

Percutian Langkawi 2012 Part 15 - Kehidupan Laut Yang Unik - Penguin

Seronok betul melihatkan sekumpulan burung penguin... penguin ini kecil saiznya, tetapi lagaknya mengelikan hati, kerana kelakuan mereka yang suka berebut-rebut dan mereka bergerak dalam satu kumpulan. Kalau 1 terjun yang lain akan ikut... kalau 1 menuju ke barat yang lain akan ikut juga.

Kami bernasib baik, kerana sama kami melawat, sering kali terkena dengan waktu makan atau waktu pertunjukan mereka.... Seorang petugas yang memberi makan seekor penguin yang tidak aktif, tetapi sering kali diganggu oleh penguin yang lain... kelakar betul bila mereka mencuri ikan yang sepatutnya dimakan oleh penguin yang tidak aktif tersebut.

Agaknya apa yang mereka fikirkan melihat manusia berpusu-pusu melihat mereka. Melihat haiwan-haiwan ini membuatkan kita insaf betapa kerdilnya kita dengan pengetahuan yang sangat kurang... rupanya banyak betul kejadian Allah yang tidak pernah kita fikir kejadian mereka. Subhanallah....

Yang ini adalah penguin berjambul... pada saya penguin ini lebih garang dari penguin yang awal tadi... saya perhatikan penguin ini suka betul menimbulkan pergaduhan dan apabila dia marah maka terkembanglah jambulnya... atau saja nak tunjuk jambul kot???

Tu... penguin jaguh... sedang tayang body kat kami.

Jom berkongsi video dengan kami. 









No comments: