11 June 2012

Percutian Langkawi 2012 Part 7 - Gerai Buah

Pada 4hb Jun 2012, adalah hari pertama kami di Langkawi, seperti yang sudah disepakati kami breakfast di resort sahaja. Jadi semalam kami terpaksa singgah sekejap di Mall selepas maghrib untuk mencari roti, sardine, limu kasturi, cili padi, kaya dan sebagainya..... sebabnya esoknya kami akan mengambil Shima dan Ammar dari jeti Kuah... mereka akan tiba lebih kurang jam 11.00 pagi.
Disebabkan itu, semua kami terbangun lambat. Selepas breakfast dan berkemas sikit lebih kurang kami keluar menuju ke Jeti Kuah, semasa kami tiba kereta sudah banyak di luar jeti dan jam menunjukkan pukul 10.00 lebih. Setelah menalipon Shima ferinya masih lagi dalam perjalanan ke Kuah dan dijangka tiba dalam 20 minit lagi. 
Selepas mengambil mereka dan dengan persetujuan semua kami bercadang untuk tidak makan tengahari dulu kerana masing-masing masih kenyang, jadi kami bercadang untuk memulakan dengan aktiviti pertama iaitu ke Underwater World, namun begitu perut perlu dialas alah kadar dan semua setuju untuk makan buah sahaja.
Jadi inilah dia Gerai Buah di dalam daerah Padang Mat Sirat dan tidak jauh dari resort kami. Bukan main banyak kami beli buah-buahan di sini semuanya hampir RM64.00. Apa tidaknya semua nak makan buah yang jadi kegemaran masing-masing. 7 orang 7 jenis buah antara buah yang kami beli durian, nangka, manggis, papaya, langsat, honey dew dan pisang.


Tu bukan main... masing-masing memilih buah-buahan yang hendak dibeli.... Saya memang sukakan buah manggis sibuk dengan memilih buah manggis selepas merasa beberapa biji, memang manis. Manakala Shima tertarik dengan buah pisangnya yang mengikut Shima manisnya extra jika dibandingkan dengan di tanah besar... ye ke???? 
Mungkin disebabkan oleh cuaca yang panas atau mungkin buah honey dew ini nampak sangat mengancam, kami sepakat untuk membelinya. Kami berharap agar buah ini juga akan manis seperti buah-buah yang lain yang telah kami rasa. Kata orang kalau nak beli honey dew kita kena cium dan jika bau dia manis dan wangi, maka isi buah itu akan manis juga. Memang susah untuk dikaitkan antara cium dan bau buah itu dengan rasanya yang sebenar, tapi itu sahaja makanisme untuk kami memilih buah yang harap-harap elok. Maka tercium-ciumlah kami. Mula-mula saya cium - tak bau pun, pilih buah lain - pun tak bau juga.
Kali ini Shima pula mencuba, lebih kurang macam saya juga - tak ada bau juga. Mungkinkah kami ini tidak pakar jadi tidak dapat untuk camkan bau wangi honey dew tersebut. Bila kami tanyakan kepada orang gerai, mereka pun tidak dapat nak membantu kami, terpaksalah kami usahakan sendiri.


Kali ini Ain pula cium dan bau, pun sama juga, akhirnya Amir kata buah yang ada di tangan dia berbau wangi dan manis, tetapi apabila saya cium tidaklah pula ada baunya, sahlah hidung saya yang tersumbat agaknya.
Acara cium dan bau buah honey dew diteruskan lagi, kami masih tidak putus asa, berharap agar dapat sebiji buah honey dew yang betul-betul manis dan sedap. Akhirnya kami ambil sahaja keputusan untuk beli sebiji buah honey dew yang Amir kata ok. Kalau tidak manis dan wangi pun tidak apa-apalah sebabnya sukar untuk jangkakan buah yang belum dikupas.
Sayang sekali rupanya honey dew ini memang tidak manis langsung, rasanya tawar dan kering saja. Tetapi tidakmengapalah walaupun nampak dari luar kulitnya cantik dan bersih tetapi ianya kurang masak, mungkin dipetik terlalu awal agaknya. Begitu juga dengan buah papaya yang keras dan belum masak betul, tapi kalau diperam 1 hari mungkin ok kot.
Buah terakhir yang kami beli adalah buah durian. Mengikut peniaga gerai ini durian yang dijual di gerai ini adalah daripada Negara Thailand. Besar-besar buahnya dan nampak cantik. Memandangkan cuaca yang panas di pulau ini, jadi kami tidaklah membeli buah durian banyak hanya sekadar untuk melepaskan keinginan sahaja.

Durian ini elok kot kata Ain... Bukan yang itulah, durian inilah yang elok... kata saya. Walaupun buah durian yang dijual di sini tidaklah begitu banyak seperti yang biasa saya lihat di Ampang Selangor (dekat rumah saya) tetapi duriannya besar-besar dan segar. Kalau dilihat pada mata kasar mungkin isi buah durian ini sedap kot.

Memang seperti yang dijangkaan durian ini memang elok dan manis, puas kami makannya. Tidak lupa untuk kami mengamalkan amalan orang tua-tua minum air dari pangsa durian untuk elakkan panas badan.

No comments: