17 October 2012

Labbaikalallah Humalabbai.....

Semakin hampir dengan hari wukuf di Arafah lebih kurang seminggu sahaja lagi. Perhimpunan di Arafah adalah kemuncak dalam ibadah ini, dan itu antara yang sangat saya suka. Selepas dari Arafah semua para haji akan ke Muzaliffah untuk bermabit kemudian mereka semua akan ke Mina pula - selesai melontar di ke3 jamrah mereka akan berduyun-duyun balik ke Mekah. Kemudian mereka akan mengerjakan tawaf, saie haji dan bertahalul... maka sempurnalah ibadah haji tahun ini. 

Tetapi bagi saya di sini (Malaysia) pula, semakin hari melangkah ke 10 Zulhijjah, saya pula semakin hiba... terigat semasa saya bersama ayah dan emak tercinta bersama-sama berkumpul di luar khemah di Arafah selepas kutbah, menadah tangan terus ke langit memohon pelbagai doa dan menyandarkan pelbagai harapan ke hadrat Illahi. Kini ayah sudah tiada, saya pula sepatutnya berada bersama-sama dengan jemaah lain di Mekah, tetapi undangan Allah kali ini belum sampai. Namun alhamdulillah adik saya Azmee dan isterinya pula menjadi tetamu Allah.

Setiap kali melihat Kaabah di kelilingi dengan kain putih, terimbau kenangan saya semasa haji saya yang lepas juga Kaabah dalam keadaan begitu.... dan tahun itu kami mengerjakan haji akbar. Dan rasanya tahun ini juga para jemaah beruntung kerana wukuf jatuh pada hari Jumaat maka insyallah mereka juga menerima pahala haji akbar yang bersamaan dengan pahala mengerjakan 70 haji.

Sekali ke tanah suci, maka akan teringatlah hati-hati manusia kepadanya, akan teringat-ingatlah hati itu untuk kembali kepadanya. Tapi apakan daya kerana pelagai kekangan, tanah suci itu dikunjungi setahun atau 2 tahun sekali sahaja.Semoga Allah swt selalu menjemput saya ke sana...... dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik untuk terus mengerjakan ibadat. Ameen

No comments: