13 October 2012

Kursus Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam JPWPKL - Part 1

Sekali lagi saya dijemput untuk memberikan ceramah kepada peserta-peserta Kusus Pembantu Am Pejabat yang berkhidmat di bawah jabatan ini. Kali ini kursus berlanjutan selama 3 hari, iaitu pada 8 hingga 10 Oktober 2012 di Pusat Kegiatan Guru Sentul yang letaknya di Segambut Kuala Lumpur. Seperti kursus yang pertaa dulu saya diminta untuk menyampaikan topik yang berkaitan dengan Nilai Murni dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam. Memandangkan slot saya adalah di waktu petang, iaitu selepas makan tengahari, maka 'ceramah' akan menjadikan peserta mengamtuk dan tertidur, menjadi kebiasaan saya sekiranya di waktu petang saya lebih gemar untuk melakukan aktiviti berpasukan.

Saya amat berharap agar objektif subjek ini tercapai di mana di akhir slot ini diharap ianya dapat meningkatkan kefahaman mengenai nilai dan etika terutamanya berkaitan dengan Perkhidmatan Awam serta nilsi murni dan etika yang dikeluarkan oleh Kerajaan dapat dihayati oleh peserta serta mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari. Semoga kefahaman dan praktikal akan memudahkan lagi pembentukan penjawat awam yang bermoral dan beretika tinggi.

Saya dimaklumkan oleh kesemua peserta kursus bahawa mereka sudah lama tidak menghadiri kursus, terdapat yang telah tidak menghadiri kursus hampir 10 tahun lamanya dengan alasan PAP sekolah hanya seorang dan kerana ketiadaan mereka menyukarkan operasi sekolah-sekolah berkenaan. Pada saya, latihan atau kursus kakitangan merupakan keperluan dalam sesebuah organisasi kerana melalui latihan dan kursus sesebuah organisasi dapat digerakkan dengan lebih licin dan bersepadu.

Apa yang anda semua faham tentang Nilai?. Saya menceduk definisi nilai yang diberikan dalam buku terbitan INTAN iaitu, Nilai adalah ditakrifkan sebagai kepercayaan yang mendorong seseorang atau institusi untuk bertindak mengikut pemilihan yang berasaskan nilai-nilai utama masyarakat. Mengikut kajian sejarah, ilmu, kebijaksanaan, keadilan dan iktidal ( temperance ) merupakan nilai-nilai utama masyarakat. (Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam INTAN,1991)

Bagaimana pula dengan definisi Etika. Etika bermaksud nilai akhlak, tingkah laku, tanggungjawab, peraturan yang perlu diikuti dan akibat tingkah laku seseorang atau profesion terhadap organisasi, komuniti dan masyarakat. Etika merupakan sesuatu pegangan bagi sesebuah organisasi. Seseorang anggota perkhidmatan awam berkewajipan memahami tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku seseorang pekerja dalam kerajaan.

No comments: