16 October 2012

Kisah Belalang Emas Dan Ikhtibarnya

Generasi belalang inikah?
Semasa kita kecil-kecil dulu apabila diceritakan mengenai kisah Nabi Ayub yang dikurniakan oleh Allah dengan kekayaan dunia maka kita juga memohon kepada Allah agar kita diberikan kurniaan yang sama. Maknanya kita nak jadi kayalah tu...

Tetapi sebelum baginda Nabi Ayub as diberikan kurnia begitu, baginda telah diuji oleh Allah dengan pelbagai ujian yang berat seperti kehilangan ahli keluarga, kehilangan kekayaan dan kedudukan, ditimpakan penyakit serta disingkirkan oleh kaumnya dan isterinya meninggalkan dia seketika.

Semua ujian Allah itu dihadapinya dengan tenang dan redha sehingga baginda menjadi malu untuk meminta-minta yang berlebihan dari Allah. Sikap redha dan ketaqwaannya akhirnya Allah mengurniakan kepada baginda segala sebagai menganti apa yang baginda hilang dulu.

Di suatu saat, ketika Nabi Ayub as sedang mandi dengan perintah Allah SWT seekor belalang emas hinggap di lengan bajunya. Baginda menepis-nepis lengan bajunya agar belalang itu jatuh. Lalu Allah SWT berfirman: “Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?” Nabi Ayub as menjawab: “Ya benar, wahai Tuhan Segala Pencipta! Demi keagunganMu apalah makna kekayaan tanpa keberkahanMu.”

Dulu saya juga berhasrat untuk punya kapal layar sendiri
Cuba teman-teman bayangkan jika kita yang mendapat kurnia sebegitu, adakah kita kisah untuk memikirkan sama ada apa yang kita terima itu membawa kepada kehidupan yang berkah atau sebaliknya?. Dan bandingkan pula dengan kehidupan kita sehari-hari, di mana harta menjadi fokus utama, sebaik sahaja kita buka mata, kita bergegas untuk keluar mencari harta dan begitu juga di awal malam dan mungkin ada di lewat malam baru seseorang itu balik/ selesai mencari harta. Tetapi dapatkah harta menentukan kita hidup berkat di dunia dan di akhirat.

Harta kekayaan tidak akan membawa erti tanpa ada keberkahan. Dengan adanya keberkahan, harta dan rezeki yang sedikit akan teras mencukupi dan berlebihan sehinggakan dapat dikongsi dengan insan yang lain. Sebaliknya, tanpa keberkahan harta kekayaan yang banyak dirasakan tidak mencukupi, merasi dan kelihatan hidup dalam kesempitan.

Oleh itu teman-temanku sekelian, percayalah bahawa rezeki yang Allah SWT kurniakan kepada kita bukan dikira pada bilangannya sahaja malahan lebih ajaib dikira pada keberkatannya, sedangkan keberkatan tidak dapat dilihat, tidak mampu dikira dan ianya dinikmati oleh insan yang Allah kurniakan sahaja. Oh ya, bagaiman untuk kita dapatkan keberkatan itu? Rasulullah SAW menganjurkan kepada umatnya untuk memperoleh keberkatan dalam hidup, maka memperbanyaklah bersedekah seperti mana sabda baginda Rasulullah SAW: “Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah.”

Ditambah pula penjelasan keberkahan ini melalui hadis lain, apabila Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru, ‘Ya Tuhanku, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerena Allah’. Yang satu lagi menyeru, ‘Musnahkanlah orang yang menahan hartanya.”

Sedekah yang ikhlas walaupun sedikit tetapi ianya amat berharga di sisi Allah SWT. Orang yang kedekut dan sukar untuk mengeluarkan sedekah sebahagian dari hartanya amat rugi di dunia lebih-lebih lagi akhirat kerana segala harta dan kekayaan yang dimilikinya tidak ada keberkahan. Jadi, apa tunggu lagi kawan-kawanku jom kita melembutkan hati dengan bersedekah pada hari ini, tengahari ini kalau terjumpa orang yang dalam kelaparan belanja dia makan roti, atau kalau terjumpa kucing campakkan dia kepala ikan. Semakin kita biasa dengan amalan sedekah lama-lama tiada menjadi masalah dalam hidup, kerana tiba-tiba harta dunia jadi nombor 2 pada kita dan bukannya nombor 1 lagi.

Yang sebenarnya bersedekah adalah caranya untuk kita mensucikan harta kita di samping melampiaskan keburukan dan kecelakaan dalam hidup kita.

JOM BERSEDEKAH KITA.

No comments: