26 October 2012

Teknologi Bahtera Nuh as

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYLneXRtu_Nvt5SbSvlpavUEFE0ugQo8e1WKsv9QdDP3kbXSDrxrMmQYK7SOFCruiLl8r3kMHVz9zvLoqMp5cinbvj-UoGOvhNi2sW7SVve7DFkTbWNjWCWbf7AvnGREmJVKL04zJhyQc/s1600/Kapal_Nuh_Bersan_48e19a5ef0a16_ll.jpg.jpg 
Banjir besar dunia (Bencana Nuh), berdasarkan penemuan-penemuan geologi dianggarkan terjadi sekitar tahun 11.000 SM atau 13.000 tahun yang lalu.

Bencana Nuh ini juga melanda Nusantara. Hal ini boleh kita buktikan dengan penemuan ikan spesifik yang bernama ikan belido, di 2 buah pulau yang berbeza, iaitu Sumatera (sungai musi) dan Kalimantan (sungai kapuas).

Dikatakan Pulau Sumatera dan Kalimantan dahulunya adalah dataran yang bersatu, di mana sungai musi dan sungai kapuas merupakan anak sungai dari sebuah sungai yang pada masa ini berada di dasar laut Selat Malaka. (sumber: Banjir di Zaman Nabi Nuh dan Forum Diskusi Banjir Nuh).

Berdasarkan ilmu Geografi, Pulau Jawa, Sumatera, Kalimantan dan Jazirah Malaka dipisahkan oleh laut yang cetek. Dikatakan juga sebelum terjadi bencana Nuh, pulau-pulau itu berada dalam satu daratan yang disebut sebagai Pentas Sunda (Sunda Plat).

Beberapa ilmuwan di antaranya Profesor Aryso Santos dari Brasil, berpendapat bahawa Pentas Sunda ini dahulunya merupakan benua Atlantis, seperti disebut-sebut oleh Plato di dalam bukunya Timeus dan Critias.

Peradaban Tinggi Masa Lalu

Berdasarkan kepada penemuan naskah kuno di dalam Piramid Besar Cheops, yang mengatakan piramid dibina ‘pada waktu gugusan bintang Lyra berada di rasi Cancer’. Menurut sejarawan, Abu Said El Balchi, peristiwa tersebut terjadi di sekitar 73.300 tahun yang lalu.

Kemajuan teknologi di masa lalu juga boleh dilihat dari kecanggihan kapal yang dibina oleh Nabi Nuh as bersama pengikutnya di sekitar 11.000 SM (13.000 tahun yang lalu).

Cuba kita fikirkan kenyataan di bawah:

1.   Kapal ini boleh memuatkan ribuan bahkan mungkin ratusan ribu pasang haiwan, yang kelak menjadi nenek moyang haiwan masa kini;

2.   Masing-masing haiwan mesti ditempatkan sesuai dengan habitatnya. Unta harus di tempat yang panas. Penguin harus di daerah sejuk. Belum lagi mengambil kira binatang-binatang kecil seperti semut, kutu, cengkrik, dan lain-lain. Semuanya mesti disiapkan tempat yang khusus. Jika tidak, jelas binatang-binatang kecil itu boleh terinjak-injak oleh binatang-binatang lainnya yang lebih besar saiznya atau yang berlainan tabiatnya;

3.   Untuk pelayaran berminggu-minggu 'nakhoda' perlu menyediakan gudang makanan yang besar dan canggih. Jika tidak, kemungkinan besar semua tikus dimakan oleh ular, akibatnya tikus menjadi pupus dari bumi ini. Ini belum mengambilkira makanan untuk harimau, singa dan buaya. Untuk lembu, kambing dan kuda juga harus disiapkan rumput segar.

4.   Tempat makanan juga mesti bersih, kerana jika haiwan tersebut sakit lalu mati, haiwan tersebut akan menjadi pupus. Mungkin kita tidak akan pernah melihat lagi haiwan-haiwan yang mati dalam bahtera itu di masa sekarang.

5.   Kapal tersebut juga dirancang agar tahan terhadap terjahan gelombang ganas dan air banjir yang mungkin 1,000 kali lebih hebat dari tsunami yang berlaku di Indonesia atau jepun baru-baru ini.

Cuba kita lihat pula apa yang Allah ceritakan di dalam Al Qur’an mengenai gelombang dan air banjir yang berlaku pada ketika itu yang diumpamakan seperti gunung besarnya sebagaimana firman-Nya:  ”Dan bahtera itu berlayar membawa mereka dalam gelombang laksana gunung…” (QS. Hud (11) ayat 42-43).

Bahkan berdasarkan pendapat, salah seorang cendikiawan Muslim, Ustadz Nazwar Syamsu dalam Buku Serial “Tauhid dan Logika“, bencana Nuh ini, telah mengakibatkan bergesernya kutub utara bumi dan akibatnya meletakkan Makkah kepada posisinya yang sekarang.

Dengan memperhatikan betapa dahsyatnya teknologi Bahtera Nuh ini, rasanya sukar bagi kita untuk mempercayai penemuan Ekspedisi “Noah’s Ark Ministries International” (NAMI) dari Hongkong, yang mengatakan telah menemui ”The Great Noah Ark”, di gunung Arafat Turki, pada ketinggian 4.000 meter, sekitar bulan April 2010.

Hakikatnya, Kapal Nabi Nuh as merupakan kapal tercanggih yang pernah dibuat oleh umat manusia yang belum ada tandingannya lagi sehingga kini. Dan sehingga sekarang ini kewujudannya masih lagi misteri.

Sumber: http://www.lamankongsi.com

No comments: