04 January 2012

Wajah Orang Tersayang

Setiap manusia itu dijadikan Allah dengan pakej yang lengkap, ada rasa sayang dan benci, pun begitu Allah maha kuasa menyediakan senjata dan perisai bagi menangani kehidupan yang penuh dengan 1001 rasa itu. Maka tidak lari dari setiap insan akan rasa marah kepada seseorang terutama orang yang tersayang.

Tidak dapat dinafikan apabila timbul rasa benci dan diikuti dengan perasaan marah, seseorang itu akan memandang wayah orang yang dimarahi dengan perasaan geram.... rasa ingin sahaja di....kan orang itu. Benarkan??? tetapi masih adakah lagi rasa benci, apabila kita mengamati wayah sang insan yang tersayang itu sedang nyenyak dalam tidurnya yang lena?? … biasanya kita sendiri apabila menghadapi situasi begitu, maka terbang hilang rasa marah dan benci yang bersarang dalam hati tadi.

Mungkin inilah juga sumber ketahanan kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya, marah hanya sekejap dan kasih sayanag makin subur dan tetap kuat kepada anak-anaknyanya betapa besar dan beratnya dosa si anak yang telah ‘menyakiti’ hati si ibu …aduhai betapa bersih dan sucinya kasih itu. Kini lihatlah ibu anda ... perhatikan kulitnya mulai berkedut dan tangan yang dulunya halus membelai-belai tubuh kita itu kini menjadi kasar karena kerasnya hidupnya yang berusaha untuk membesarkan anda dan kini semuanya telah dimamah usia. Dia jugalah yang dulu itu setiap hari mengurus keperluan kita, meleteri kita hanya kerana erti kasih dan sayang, malangnya kasih sayangnya itu sering kita salah artikan.
Kepada yang masih lagi mempunyai ayah, curi-curi lihatlah semasa dia tidur, betapa dahulunya ayah mempunyai badan yang segak dan gagah itu kini beliau semakin tua dan kurang bermaya, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut mulai terpahat di wajahnya. Dialah orangnya yang tiap bersama sang matahari memerah keringat untuk mendapatkan sesen dua bagi memastikan kesejahteraan anak-anaknya. Dialah orangnya yang rela melakukan apa saja asal perut anak-anaknya kenyang dan mendapatkan pendidikan terbaik.

Kini cuba anda perhatikan pula pasangan anda yang sedang lelap dengan damai yang terlahir diwajahnya, adakah anda masih menafikan bahawa anda memperoleh kekuatan dari pasangan anda itu dan perasaan yang dikurniakan oleh Allah itu makin kuat mencintainya sepenuh hati.

Cuba lihat budak-budak tu tidur - lasak dan macam-macam gaya.


No comments: