07 April 2011

Jadikan Setiap Hari - Hari Bahagia Kita

Bahagia... ianya sangat subjektif kerana setiap insan mempunyai pendekatan yang berbeza antara seorang ke seorang yang lain. Bahagia yang tulin adalah dari Allah Taalah, bukannya susah sangat nak capai kebahagiaan itu. Tetapi apa yang berlaku sekarang.... dunia ini telah difitnah oleh manusia dan akhirnya akan dirosakkan juga oleh manusia. Inti sari utama fitnah dunia ini adalah kebahagian palsu, iaitu kebahagian dan keseronokan di dunia sahaja. Oleh itu ianya cuba dicapai oleh ramai insan tanpa mengira kebahagian yang sebenar yang sedang menunggu kita.

Kebahagian palsu ini telah mengaburi banyak mata, sehingga dalam usia yang sepatutnya dapat memikirkan buruk baik tindakan juga terjerumus dalam salah guna kuasa dan sebagainya. Yang paling menyedihkan kebahagiaan yang cuba dicapai rupanya menjadi sebab seseorang itu mati dalam kufur... astagfirullah... minta dijauhkan Allah perkara sebegini dari keluarga aku.

Sahabat-sahabatku, rupanya ketakutan mengatasi segalanya sehinggakan saat sebegitu amat mudah bagi syaitan menghasut manusia untuk melakukan dosa yang lebih dasyat dan yang paling ditakuti oleh semua muslim, jika akhir hayat diakhiri dengan cara kufur.... mana syurga mana neraka.

Kalau dah buat salah sebesar mana sekalipun, selagi nyawa dikandung badan, manusia masih ada peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Setidak-tidak bagi seseorang muslim selepas habis segala dosa dibalas di dalam neraka... akhirnya Allah akan memasukkan muslim itu ke syurga jua, tetapi jika mati kufur....apa ????????? nak dikata, apa nak dibuat, adakah kiriman doa atau kiriman pahala isteri/ suami dan anak-anak yang soleh tu sampai ke????????? Masyaallah... masyaallah minta dijauhkan Allah, minta dijauhkan Allah. Besar sangat ke dosa atau malu... sehingga seseorang itu sanggup mengambil nyawa sendiri dan mati dalam kafir. Ingatkah diriku dan sahabat-sahabatku..... selagi nyawa dikandung badan masih ada peluang untuk kembali.....

No comments: