01 April 2013

Catatan Perjalanan: Umrah 2013 - Uhud

Inilah Bukit Uhud (Jabal Uhud) - bukit yang menjadi saksi kisah suka duka Rasulallah saw mengembangkan agama suci dan mulia ini. Semua orang mengetahui akan cerita perang Uhud yang merupakan peperangan yang penting - dan Islam telah mengalami kekalahan dalam peperangan ini.

Perasankah kawan-kawan 2 buah bukit yang terbelah, diriwayatkan Rasulallah saw pernah terjatuh dicelah bukit tersebut dan pihak musuh membawa khabar angin bahawa baginda Rasulallah saw telah wafat. Tujuan khabar angin adalah untuk menjatuhkan semangat orang muslim.

Ini adalah binaan makam syuhadah syahid Perang Uhud, termasuklah baga saudara baginda rasulallah saw iaitu Saidina Hamzah bin Mutalib. Manakala bukit di belakangnya adalah Bukit Pemanah. Kawan-kawan dah tahu ceritanya kan, maka tak perlulah saya menceritakannya lagi......

Batu nisan yang disusun panjang itulah dikatakan nisan Saidina Hamzah, bapa saudara baginda Rasulallah saw.

Kawasan makan para syuhadan yang gugur di medah Perang Uhud, sesungguhnya Jabal Uhud menjadi saksi kepada peristewa yang meruntun jiwa baginda Rasulallah kerana kehilangan ramai sahabat-sahabatnya.

Bahagian dalam Makam...

Jabal Uhud menjadikan aksi kepada sejarah mengembangan Islam dan Jabal Uhud jugalah merupakan bukit yang akan ada di dalam syurga nanti. Semoga saya akan menjadi jirannya nanti.

Saya mengabadikan keberapa kalinya foto di Jabal Uhud ini, semoga ianya juga menjadi saksi nanti untuk akan menjejakkan kaki di Jabal Uhud di dalam syurga... insyallah.

No comments: