03 April 2013

Catatan Perjalanan: Umrah 2013 - Solat di Halaman Masjid Nabawi

Biasanya saya dan mak selalu solat di dalam bangunan Masjid Nabawi. Memang sukar untuk memasuki masjid, oleh itu saya dan mak selalu datang awal ke masjid supaya boleh memilih port yang paling selesa dan mudah untuk menyimpan kasut dan beg.

Tapi sehari sebelum ke Mekah saya dan mak cuba solat di halaman masjid yang telah dipasang dengan payung. Rupanya memang seronok solat di kawasan ini kerana udara yang dingin dan luas mata memandang.

Saya menikmati kedinginan dan suasana di sini...... Kepada kawan-kawan yang sempat ke sini nanti cubalah solat di kawasan lapang masjid kerana pahalanya sama sahaja dengan solat di dalam masjid tetapi jangan sampai tidak solat di dalam masjid kerana kalau solat di dalam masjid rasanya macam kita dengan dengan Rasulallah saw... itu pandangan saya je...

Mak sedang melakukan solat sunat... sebelum azan asar dikumandangkan. Di sini saya cuba membayangkan masjid ini pada zaman Rasulallah saw, cuba membayangkan azan yang dilaungkan oleh Bilal bin Rabbah dan membayangkan bagaimana dengan penduduk Madinah yang berpusu-pusu ke masjid.

No comments: