17 April 2013

10 Jenis Kucing Popular

Kucing adalah makhluk yang jinak dan comel di dunia. Kucing adalah haiwan peliharaan yang paling disukai di rumah dan persekitaran. Kucing juga dikenali sebagai kucing rumah atau housecat untuk membezakannya dari kucing lain tanpa tuan atau bergelandangan. Kucing adalah mamalia karnivor kecil yang disukai oleh manusia untuk persahabatan dan keselesaan. Kucing telah dihubungkan dengan manusia lebih kurang 9.500 tahun, dan pada masa kini kucing adalah haiwan paling popular di dunia. Bagi seseorang atau sesuatu keluarga ketika membuat keputusan untuk memelihara haiwan peliharaan kucing, 10 jenis kucing berikut menjadi buruan mereka kerana popularitinya. Kucing ini lucu, baik, dan dianggap jinak kepada kanak-kanak. Sebenarnya, kucing adalah haiwan peliharaan yang mudah dipelihara. Kucing adalah sahabat yang sempurna dan kucing tidak meminta banyak dari pemiliknya. Kucing hanya perlu diberi makan dengan teratur dan dijaga dengan kasih sayang dan jangan dilupa bahawa kucing juga memerlukankan tempat berlindung.

1.  Kucing Parsi (Persian) 

Persia adalah seekor kucing berbulu panjang yang dikenali dengan wajah bulat dan mulut pendek. Kucing ini merupakan sejenis kucing paling popular kerana sangat penyayang dan setia. Kucing jenis ini merupakan salah satu jenis kucing tertua, namanya diambil sempena nama tempat asal kucing ini iaitu Persia (Iran). Diakui oleh peminat kucing sejak akhir abad 19, kucing ini diperkenalkan buat pertama kali di England oleh penternak Amerika selepas Perang Dunia Kedua. Di Britain, kucing ini juga dikenali sebagai seniman atau pemain muzik klasik Persia.

Persia mempunyai harga yang tinggi dan memerlukan rawatan pemeliharaan setiap hari, tetapi bulunya boleh menjadi mimpi buruk buat kucing ini. Kadang-kadang bulunya tumbuh sehingga 3 inci panjangnya! Persia memerlukan persekitaran yang nyaman untuk hidup selesa.

2.  Kucing Siam (Siamese)

Siamese adalah kucing dari keturunan Oriental. Asal namanya (Siamese) tidak diketahui, tetapi dipercayai berasal dari Asia Tenggara. Kucing ini berperawakan rapi, ramping, bergaya, fleksibel dan badan berotot.

Kepala kucing ini berbentuk segitiga, dengan mulutnya yang kecil. Mata berbentuk almond dan cembung. Berbulu pendek, berkilat, halus, lembut, padat dan sesuai dengan badannya. Siamese dikenali dengan skema warna khas yang tajam. Seekor kucing Siamese selalu ingin menjadi tarikan perhatian.

Kucing ini ingin diperhatikan. Kucing ini sangat mudah berinteraksi, berbunyi dengan suara serak untuk perhatian atau hanya untuk diajak berinteraksi! Kucing ini cenderung mendapat perhatian ramai atau kuat 'menangis' jika anda mengabaikannya. Kucing ini ramping dan cergas dengan telinga yang besar. Bulu yang pendek dan terletak berhampiran dengan kulitnya. Kucing ini suka dibelai, dan sangat setia dan rapat dengan manusia. Kucing ini sangat cerdas dan penuh kasih sayang…

3.  The Maine Coon cat

The Maine Coon mempunyai struktur tulang yang besar, dengan bentuk badan persegi, dan bulu panjang menjalar di badannya. Kucing ini dapat dilihat dalam berbagai warna dan dikenali melalui kecerdikannya.

Kucing jantan jenis ini boleh mencapai berat badan sehingga 12-18 paun, manakala kucing betina pula boleh mencapai berat sehingga 10-14 paun. Kucing ini kuat, lembut dan penuh kasih dengan bulu panjang tetapi tidak memerlukan banyak pemeliharaan seperti Persia.

Kucing ini baik dan sangat menyukai kanak-kanak. Malahan kucing ini telah terbukti menjadi sahabat yang sangat setia kepada keluarga.

4.  Abyssinian cat

The Abyssinian adalah jenis kucing peliharaan dengan bulu dicipta sebegitu menarik. Ada banyak cerita tentang asal-usulnya, jenis kucing ini sering dibualkan di zaman dahulu Kerajaan Mesir, namun asal-usul kucing ini sebenarnya tidak pasti.

The Abyssinian merupakan kucing yang paling popular dari keturunan kucing berbulu pendek di Amerika Syarikat kerana bulu separa-panjang, padat, dan lembut untuk disentuh. The Abyssinian mempunyai bulu yang luar biasa dan cukup untuk menarik perhatian melaluinya.

Setiap bulu mempunyai warna asas dengan tiga atau empat jalur berwarna gelap, bulu berwarna lebih terang pada akar berhampiran kulit, dan gelap “ticking” warna di hujungnya. Abyssinians sangat aktif, sibuk dan lucu, dan kucing ini menyayangi manusia.
5. Ragdoll cat

The Ragdoll adalah salah satu jenis kucing peliharaan terbesar dengan bentuk badan tegap, tapak kaki besar dan seimbang. Kucing ini berkembang biak dengan mata biru dan bulu colorpoint yang berbeza. Ini adalah kucing semi-artis besar dan berotot dengan bulu yang lembut dan halus.

Dipelihara dan dibiakkan oleh penternak kontroversial Amerika Ann Baker, kucing yang terbaik adalah dikenali dengan sifat yang jinak, tenang dan sifat kasih sayang.

Kucing ini sangat lembut, santai dan penuh kasih sayang. Ragdoll adalah kucing yang sempurna untuk peliharaan di rumah atau di mana-mana sahaja. Kucing ini begitu jinak sebaliknya berbahaya untuk ditinggalkan di rumah sendirian kerana kucing ini tidak dapat mempertahankan diri jika diserang haiwan lain.

6. The Exotic Cat
The Exotic Shorthair mempunyai sifat lembut dan tenang, ianya berasal dari Persia, tetapi kucing ini hidup lebih baik dari keturunan kucing berbulu panjang. Mempunyai sifat ingin tahu, suka bermain, mesra terhadap kucing, anjing atau haiwan lainnya. Kucing ini jarang mengeluarkan bunyi. Kucing ini tidak suka ditinggalkan sendirian, dan memerlukan kehadiran tuannya.

Kucing ini cenderung untuk menunjukkan kasih sayang lebih dan setia kepada tuannya. Sifat kucing ini yang tenang dan stabil membuat kucing ini sesuai untuk penduduk yang menetap di bandar. Meskipun demikian, Exotics mempunyai beberapa warisan tenaga dari keturunan kucing berbulu pendek Amerika dan sering mampu memburu tikus dengan baik.

7. Savannah Cat

Kucing jenis ini selalu dianggap melebihi daripada kucing peliharaan kerana kucing jenis ini hidup bebas. Lokasi seperti padang rumput tinggi memberikan penampilan kepada ukuran kucing yang lebih besar dan berat dari kucing biasa. Kucing ini merupakan kacukan silang antara kucing serval dan kucing rumah.
Savana kerap dibandingkan dengan anjing apabila menyentuh tentang kesetiaan, di mana kucing ini akan mengikuti tuannya di sekitar rumah seperti juga anjing. Savana juga dapat dilatih untuk berjalan di atas tali, malahan kucing ini boleh menyambut tetamu.

Savana dilaporkan sebagai sangat sosial dan mesra dengan orang-orang baru, kucing lain dan anjing, jika dibandingkan dengan kucing lain yang lebih suka bersembunyi atau mendesis marah ketika melihat orang asing.

Savana tidak mempunyai masalah sifat yang boleh dikaitkan dengan kucing pemalu dan/ atau agresif hybrid. Sifat Savana yang selalu ingin tahu, membuatkan kucing ini sering belajar, kucing yang mampu untuk membuka pintu dan almari. Savana merupakan kucing yang tidak takut dengan air di mana banyak orang akan mandi atau malah terjun dalam air. Beberapa pemilik kucing juga mandi dengan kucing Savana mereka
.
8. Burmese Cat

Burma dianggap sebagai kucing bulu pendek asing di Amerika Syarikat. mata kucing ini berwarna emas atau kuning, walaupun terdapat pembiakan mengacukkan kucing jenis ini dengan jenis Siam menghasilkan mata yang berwarna biru atau/ dan hijau. Namun begitu dipercayai bahawa kucing jenis bermata biru atau nyata (“aqua”) secara genetik mungkin kucing asli dari Burma.

Badan kucing ini terkenal kerana mempunyai bulu yang berkilau seperti satin finish. Seperti kebanyakan kucing berbulu pendek, kucing jenis ini juga tidak memerlukan rawatan tambahan.

Kucing Burma cenderung berbunyi seperti juga kucing Siam. Kucing boleh benar-benar setia, sayang, terikat dan percaya dengan tuannya.

9. Manx Cat

The Manx adalah jenis kucing dengan mutasi semulajadi di tulang belakangnya. Mutasi ini menjadikan ekornya lebih pendek.

Kucing Manx terkenal dengan ekornya yang pendek, ini adalah karakter yang membezakannya dari keturunan dan jenis badan kucing mutasi genetik. Para Manx dikatakan pemburu unggul dan dikenali untuk menangkap mangsa yang lebih besar malah ketika mereka masih muda.

Kucing ini sering dicari oleh petani apabila berhadapan dengan masalah haiwan perosak seperti tikus. Kaki belakang Manx lebih panjang daripada kaki depan, menciptakan satu henjutan yang berkesinambungan dari bahu ke punggung memberikan penampilan yang kuat kepada kucing ini.

Telinga kucing jenis ini lebih kecil dari keturunannya yang lain, Manx boleh ada dalam pelbagai warna, termasuk Tortoise-shell, Tabby, Calico, dan semua warna mempunyai bulu yang padat. Kepala kucing yang berbentuk bulat, dan seringkali sangat ekspresif, dengan mata lucu dan hidungnya yang kecil.

10. Sphynx Cat

The Sphynx (juga dikenali sebagai kucing Kanada Mexico) adalah jenis kucing yang dikenali kerana kurangnya bulu. The Sphynx kelihatan seperti kucing berbulu, tetapi sebenarnya ianya tidak benar-benar mempunyai bulu. Tekstur kulit menyerupai kulit Chamois.

Memandangkan Kucing sphynx mahu untuk tetap hangat, kucing ini suka menempel kepada haiwan lain dan manusia. Malah kucing ini cenderung berpelukan dan tidur dengan tuannya di bawah satu selimut. Kekurangan bulunya menjadikan kucing cukup terasa pada sentuhan kulit.

Kucing ini biasa dikenali melalui pola (padat, tompok, van, kucing, tortie, dll) dapat ditemui pada kulit Sphynx. Oleh kerana kurangnya bulu, Sphynxes memerlukan proses cuci biasa kerana tidak ada bulu untuk menyerap minyak semulajadi di kulitnya. Sphynxes dikenali kerana sifatnya yang ekstrovert.

Kucing ini menampilkan tahap tenaga yang tinggi, kecerdasan, rasa ingin tahu, dan kasih sayang untuk tuannya. Kucing ini memiliki mata yang luar biasa besarnya.

No comments: