10 April 2013

Catatan Perjalanan: Umrah 2013 - Senja Di Padang Pasir

Pada 10 Mac 2013 adalah hari perjalanan kumpulan kami dari Madinah ke Mekah. Sebanyak 7 buah bas bergerak serentak. Memandangkan jarak yang jauh iaitu lebih kurang 400 km maka kami tidak sempat sampai ke Kota Mekah sebelum maghrib.

Kami maghrib dengan melaksanakan solat jamak isyak di salah satu R&R, selepas solat dan makan malam kami berangkat semula menuju ke Mekah. Senja di padang pasir berlainan dengan senja di negara kita.

Senja di negara kita matahari bersembunyi di sebalik pokok dan daun kayu, tetapi senja di padang pasir matahari memancar tanpa halangan sehingga ianya turun dan bersembunyi di sebalik bukit-bukit yang tidak ada tumbuhan di atasnya.

Cahaya matahari nampak kekuningan dan keemasan seperti mata raksaksa yang baru buka dari tidurnya yang lena, tak sampai 10 minit cahaya ini makin hilang dan meninggalkan kesan-kesan cahaya berwarna kemerah-merahan. 

Masyallah indahnya kejadian alam yang dijadikan oleh Allah.... lain tempat lain warna dan gayanya... syukur alhamdulillah saya diberi kesempatan untuk menikmati keindahan alam ini. Terima kasih wahai Allah... semoga umurku dipanjangkan dengan nikmatmu dan keimanan yang semakin bertambah. Ameen...

No comments: