25 April 2013

Catatan Perjalanan: Umrah 2013 - Ribut Pasir

Pada hari kami semua akan berangkat kembali ke tanah air - maka berlakulah ribut pasir di ertengahan jalan. Kami bertolak dari Mekah menuju ke Jeddah pada sebelah tengahari.... selepas menyempurnakan tawaf wida' (tawaf selamat tinggal) dengan hati yang sapu kami meninggalkan kota Mekah.

Setelah memasuki daerah Jeddah, kami lihat kereta bergerak perlahan, rupa-rupanya ribut pasair sederhana sedang berlaku. Permandangan menjadi berkabur dan kurang jelas kerana jarak penglihatan menjadi terhad. Di atas jalan raya terutamanya di tepi-tepi/ bahu jalan pasir-pasir halus berkumpul, manakala di tengah jalan kelihatan pergerakan pasir halus.... bahaya juga rasanya kerana pasir bertiup sehingga ke cermin kenderan.

Melihatkan keadaan ini, saya teringat akan hadis Rasulallah saw bahawa nanti apabila menjelas hari kiamat amat berlaku asap yang tebal menyelubungi tanah Arab.... 

Sebaliknya melihat keadaan semasa ribut pasir seperti juga asap hitam yang menutupi matahari.... adakah ini petunjuk atau permulaan asap hitam yang dimaksudkan????

Jarak penglihatan yang semakin krurang...

Pancaran matahari di awal petang kelihatan seakan-akan menjelas waktu maghrib...

Pancaran matahari yang seakan ditutupi oleh asap hitam...

Semasa merentasi perjalanan ini membuatkan hati saya juga bimbang takut jika berlaku perkara yang tidak diingini. Alhamdulillah semuanya (7 buah bas kami) selamat akhirnya...
Terima kasih ya Rabbi...

No comments: