09 December 2012

Siapakah Wanita Paling Jahat Di Dunia Part 2

Kita sambung lagi cerita mengenai Countess Elizabeth Báthory.......

Beberapa saksi dari saudara mara mangsa yang meninggal dunia semasa di gynaeceum serta yang lainnya meriwayatkan melihat kesan penyeksaan kepada mayat dan ada juga yang telah dikebumikan di tanah perkuburan. Namun begitu bukti-bukti juga terdapat di lokasi yang tidak bertanda. Walau bagaimanapun, dua orang saksi  iaitu Benedikt seorang pegawai mahkamah Deseo dan Szilvassy Jakob sebenarnya melihat  sendiri seksaan dan pembunuhan yang dilakukan oleh Countess terhadap gadis-gadis hamba muda.

Menurut keterangan defendan lagi, Elizabeth Báthory menyeksa dan membunuh mangsa bukan sahaja di Csejte tetapi juga di Sarvar, Németkeresztúr, Bratislava (ketika itu Pozsony, Pressburg), Vienna dan juga di antara lokasi-lokasi ini. Menurut defendan juga beberapa nama telah dikenalpasti untuk yang membekalkan wanita muda kepada Elizabeth Báthory. Gadis-gadis telah diperoleh sama ada melalui penipuan atau dengan kekerasan. Seorang tokoh yang dikenali sebagai Anna Darvulia telah dikhabarkan telah mempengaruhi kehidupan Báthory, sayangnya Darvulia mati lama sebelum perbicaraan bermula dan dia terlepas dari hukuman dunia.

Bilangan sebenar wanita muda yang diseksa dan dibunuh oleh Elizabeth Báthory tidak diketahui, walaupun ia sering dispekulasikan berjumlah 650 orang. Namun angka-angka ini sangat berbeza dari 1 laporan ke laporan yang lain. Defendan lain menganggarkan sejumlah 50 atau lebih. Walaupun begitu ramai kakitangan istana Sarvar menganggarkan bilangan mayat-mayat yang dikeluarkan dari istana di antara 100 hingga 200. Seorang saksi memaklumkan pada perbicaraan ada menyebut mengenai sebuah diari/ buku yang mengandungi nama seramai lebih 650 mangsa yang sepatutnya telah disenaraikan oleh Báthory. Angka mangsa ratu darah ini juga menjadi sebahagian lagenda Báthory. Dilaporkan bahawa lokasi diari tidak diketahui tetapi surat 32 yang ditulis oleh Báthory ada tersimpan di Arkib negeri Hungary di Budapest. 

Pada pandangan László Nagy bahawa Elizabeth Báthory adalah mangsa konspirasi, pandangan ini ditentang oleh orang lain. Nagy berpendapat bahawa prosiding itu adalah bermotifkan politik, walaupun begitu teori ini adalah selaras dengan sejarah Hungary pada masa itu. Terdapat konflik besar antara agama, termasuk yang Protestan, dan ini berkaitan dengan pelanjutan kuasa Habsburg ke atas Hungary. Sebagai seorang bangsawan  Protestan Transylvanian, Elizabeth memiliki pengikut yang  bertentangan dengan Habsburgs.

Thurzó pergi ke Istana Csejte pada 30 Disember 1610 dan memberkas Báthory beserta dengan empat penjawat, yang dituduh sebagai rakan sejenayah beliau iaitu Semtész Dorotya, Ilona Jo, Kataínka Benická, dan János Újváry ("Bayview" atau Ficko). Thurzó dilaporkan mendapati seorang gadis mati dan seorang lagi didapati tercedera manakala yang lain telah dikurung. Akhirnya Countess ini telah diletakkan di bawah tahanan rumah.

Raja Matthias menggesa Thurzo untuk membawa kes ini ke mahkamah dan dua notari telah dihantar untuk mengambil keterangan lanjut, namun Thurzó berjaya meyakinkan raja bahawa perbuatan itu akan memberi kesan negatif kepada golongan bangsawan. Oleh itu, perbicaraan telah ditangguhkan selama-lamanya. Sikap campur tangan Thurzo ini telah dibahaskan oleh para pengamal ajaran mereka. Percubaan membawa rakan sejenayah Báthory ke mahkamah membawa perbicaraan telah diadakan pada 7 Januari 1611 di Bicse, dengan dipengerusikan oleh Mahkamah Agung DiRaya dengan dihakimi oleh Theodosious Syrmiensis de Szulo beserta dengan 20 orang hakim bersekutu. Bathory sendiri tidak hadir pada perbicaraan itu.

Defendan telah didapati bersalah dan tiga daripada mereka iaitu Semtész, Jo dan Ficko dijatuhkan dengan hukum mati, hukuman itu dijalankan dengan segera. Sebelum dibakar pada kayu pancang, Jari Semtész dan Jo telah diputuskan dari tangan mereka dengan pokers panas, manakala Ficko, yang dianggap melakukannya tanpa niat, telah dipancung sebelum bakar. Pentas hukuman gantung sampai mati telah didirikan berhampiran istana untuk menunjukkan kepada orang ramai bahawa keadilan telah dilakukan. Seorang lagi rakan sejenayah Bathory, Benická dijatuhi hukuman penjara seumur hidup, kerana kesaksian yang direkodkan menunjukkan bahawa dia dikuasai dan dibuli oleh wanita lain. Manakala Báthory kekal di bawah tahanan rumah dan kekal dalam menara sahaja selama empat tahun sehingga kematiannya pada 21 Ogos 1614. Mulanya beliau dikebumikan di gereja Csejte, tetapi disebabkan oleh rasa tidak puas hati penduduk maka mayatnya telah berpindah ke rumah dia dilahirkan di Ecsed dikuburkan di kalangan keluarga Báthory.

Ada lagi ceritanya........

No comments: