26 December 2012

Siapakah Wanita Paling Jahat Di Dunia Part 3

Kronologi Kehidupan Elizabeth Bathory

1560: Elizabeth Bathory dilahirkan ke dalam satu keluarga yang tertua dan terkaya di Transylvania. Keluarganya memiliki ramai saudara-mara yang mempunyai kuasa seperti kardinal, putera, dan sepupu yang juga merupakan Perdana Menteri Hungary. Relatifnya yang paling terkenal adalah Istvan Bathory (1533-1586). Istvan adalah putera Transylvania dan juga Raja Poland yang memerintah dari tahun 1575sehingga 1586. Diceritakan bahawa pada sekitar umur 4 atau 5 tahun, Elizabeth diserang penyakit sawan yang teruk. Ini mungkin disebabkan oleh epilepsi atau  gangguan neurologi dan mungkin mempunyai sesuatu yang mempengaruhi kelakuan "psikotik" beliau di kemudian hari.

1575: Semasa berumur 15 tahun, Elizabeth berkahwin dengan Count Ferenc Nadasdy yang berumur 26 tahun. Mereka hidup bersama-sama di Castle Cséjthe. Disejarahkan Elizabeth telah meninggalkan keluarga untuk beberapa waktu dan apabila dia kembali semula ke Istana Cachtice, tiada siapa yang dapat memaafkan beliau. Semenjak itu Elizabeth tidak dapat bertolak ansur dan bersifat menguasai dengan bersikap keras terhadap ibunya. Mungkin inilah permulaannya dia bersikap ganas. Ditambah pula dengan bantuan seorang jururawat yang separuh umur bernama Joo Ilona, beliau mula menyeksa gadis hamba. Selain daripada Joo, beliau dibantu juga oleh rakan sejenayahnya seperti János Ujvary utama Domo, Thorko, dan 2 orang ahli sihir bernama Darvula dan Dorottya Szentes.

Selama 10 tahun pertama perkahwinan, Elizabeth tidak dikurniakan dengan anak ini mungkin disebabkan mereka jarang berkongsi masa bersama-sama kerana suaminya mengejar kerjaya. Kemudian sekitar tahun 1585, Elizabeth melahirkan seorang anak perempuan yang diberi nama Anna, dan selepas 9 tahun kemudian dia melahirkan 2 lagi anak perempuan, iaitu Ursula dan Katherina. Pada tahun 1598 pasangan ini dikurniakan  satu-satunya anak lelaki yang diberi nama Paul. Berdasarkan daripada surat yang ditujukan kepada saudara maranya, Elizabeth adalah seorang isteri dan ibu yang baik.

1600: Pada umur Elizabeth yang ke51, suaminya Count Ferenc meninggal dunia dalam pertempuran dan kehilangannya ini merupakan titik permulaan kekejaman Elizabeth. Ini membuatkan dia dibenci oleh ibu mertuanya. Beliau dikeluarkan dari Istana kerana keluarga suaminya beranggapan bahawa beliau terbabit dengan sihir dan menghadiri upacara yang termasuk mengorbankan kuda dan haiwan lain.

Semasa Elizabeth berumur 40 tahun, beliau menjadi  takut dengan proses penuaan dan bimbang akan hilang kecantikannya. Diceritakan pada 1 hari seorang gadis hamba secara tidak sengaja tertarik rambutnya semasa bersikat. Elizabeth menampar tangan gadis itu menyebabkan terbit darah, darah gadis tersebut terjatuh ke atas tangan Elizabeth dan dia berpendapat bahawa kulitnya menjadi segar kerana kesegaran darah pembantu rumah yang muda itu. Beliau percaya bahawa dia telah menemui rahsia mengekalkan kejelitaannya. Mengikut legenda pembantu beliau iaitu Domo dan Thorko memenggal pembantu rumah dan kemudian mengalirkan darah ke dalam tong yang besar untuk dibuat mandi oleh Elizabeth.

1600 - 1610: Pengikut Elizabeth terus menyediakan gadis-gadis baru untuk upacara mandi darah. Pada permulaannya Elizabeth sendiri telah keluar untuk menyaksikan bahawa gadis-gadis yang telah mati dikebumikan mengikut cara Kristian yang betul oleh paderi Protestan tempatan. Tetapi apabila bilangan mayat meningkat, paderi tersebut enggan untuk melaksanakan upacara pengkebumian ini, kerana tertanya-tanya mengapa terlalu banyak mayat anak-anak perempuan dari istana Elizabeth yang telah meninggal dunia  tanpa diketahui dan misteri. Untuk melindungi kekejaman itu, banyak mayat dilupuskan secara tidak teratur dan di mana sahaja yang difikirkan sesuai seperti di silo gandum, di belakang istana, di taman sayur-sayuran, dan sebagainya. Namun begitu terdapat juga seorang mangsa yang melarikan diri dan memberitahu pihak berkuasa tentang apa yang berlaku di Istana Cachtice. Raja Mátyás Hungary mengarahkan sepupu Elizabeth iaitu Count György Thurzo, gabenor wilayah untuk menyerang istana. Pada 30 Disember 1610, mereka menyerbu istana dan terkejut dengan penemuan di mana seorang gadis mati di dalam bilik utama, badannya ditos untuk mengambil darahnya, manakala terdapat beberapa gadis yang masih hidup tetapi badan mereka telah dicucuk dan berlubang. Di bawah istana, mereka menemui semula kira-kira 50 tulang anak-anak perempuan.

1611: Perbicaraan telah diadakan di Bitcse. Elizabeth, yang enggan bersuara tidak pernah muncul dalam perbicaraan itu. Tetapi di perbicaraan ini, Domo memberikan keterangan bahawa kira-kira 37 orang pelajar perempuan yang belum berkahwin telah dibunuh. Perbicaraan tersebut mendapati bahawa kebanyakan daripada gadis tersebut telah diseksa sehingga berminggu atau berbulan. Mereka dipotong dengan gunting, dicucuk dengan pin, dan pelbagai cara lain untuk menyediakan mandi darah untuk Elizaberth. Kadang-kadang kedua-dua ahli sihir juga menyeksa gadis-gadis ini, dan Countess juga ada melakukannya sendiri.  Elizabeth telah membunuh seramai 612 wanita, dan mendokumentasikan kematian semua mangsanya dalam diarinya.

Transkrip lengkap perbicaraan itu telah dibuat dan keputusannya di mana Countess Bathory (Elizabeth) dan 2 ahli sihir telah dipancung dan dibakar. Tetapi disebabkan oleh dia dari golongan bangsawan, undang-undang tidak membenarkan hukuman itu dilaksanakan ke atas Elizabeth. Tetapi rakan sejenayah telah dibakar hidup-hidup. Mahkamah tidak pernah mensabitkan Countess Elizabeth dengan sebarang jenayah, bagaimanapun dia telah diletakkan dalam tahanan rumah. Beliau dijatuhi hukuman penjara seumur hidup dalam rumah yang terkurung. Mereka membuat satu lubang kecil yang hanya muat untuk laluan makanan sahaja.Raja Mátyás II menuntut hukuman mati ke atas Elizabeth tetapi kerana sepupunya, Perdana Menteri, dia bersetuju untuk hukuman itu ditangguhkan selama-lamanya.

1614: Pada 31 Julai semasa Elizabeth berumur 54 tahun, dia mewasiatkan apa sahaja harta pegangan keluarganya dibahagikan sama rata di kalangan anak-anaknya.

Semua rekod Elizabeth telah dimeteraikan lebih daripada satu abad, dan namanya telah diharamkan dituturkan di masyarakat Hungary. Tidak seperti kebanyakan perempuan sezamannya, Elizabeth adalah seorang yang berpelajaran tinggi. Elizabeth fasih dalam beberapa bahasa seperti Bahasa Hungary, Bahasa Latin, dan Bahasa Jerman. Kepintarannya amat luar biasa kerana dia hidup di kalangan di mana kebanyakan golongan bangsawan Hungary tidak boleh mengeja atau menulis.

Sebahagian ulama moden dan sezaman telah mendalilkan bahawa Elizabeth mungkin telah menjadi tidak siuman dan menyumbang kekejaman yang mungkin menjadi bayangan beliau.

Begitulah kisah kehidupan seorang bangsawan yang bernama Countess Elizabeth Bathory, hidup yang tidak bahagia dari muda dan terlalu mengikut perasaan.

No comments: