04 December 2012

Siapakah Wanita Paling Jahat Di Dunia Part 1

Dipercayai photo ini dilukis semasa beliau
berumur awal 20an
Tahukah kawan-kawan wanita yang paling jahat dan zalim di dunia ini adalah Countess Elizabeth Báthory (CEB) de Ecsed Báthory Erzsébet di Hungary. Wanita telah hidup dari 7 Ogos 1560 dan telah mati pada 21 Ogos1614. Countess ini berasal dari keluarga Báthory yang terkenal lagi bangsawan dari negara Hungary. Walaupun bilangan pembunuhan yang dia melakukan masih dibahaskan, beliau telah dilabelkan sebagai pembunuh wanita bersiri yang paling prolifik dalam sejarah dan diingati sebagai "Countess Darah."

Selepas kematian suaminya Ferenc Nádasdy, dia telah dituduh mendera dan membunuh beratus-ratus kanak-kanak perempuan. Mengikut beberapa rekod, wanita ini telah dikaitkan dengan lebih daripada 650 mangsa (walaupun jumlah yang disabitkan hanya 80 orang). Pada tahun 1610, CEB telah dipenjarakan di Castle Csejte, di Slovakia dan dikenali sebagai Čachtice, di sini dia tinggal kekal sehingga hari kematiannya, iaitu 4 tahun kemudian.

Tulisan-tulisan terkemudian mengenai kes tersebut telah membawa kepada legenda cerita mengenai mandi Countess dengan darah anak dara untuk mengekalkan kemudaannya dan kemudiannya cerita ini diperbandingkan pula dengan kerajaan III Impaler Wallachia, Count Dracula. Akhirnya timbul fiksyen di mana sebahagiannya melibatkan dengan nama samaran moden Countess Darah dan Dracula Countess.

Tahun-tahun Awal

Erzsébeth Báthory dilahirkan di estet keluarga di Nyírbátor, Hungary pada 7 Ogos 1560, dan menghabiskan masa kecilnya di Castle Ecsed. Bapanya adalah George Báthory dari cawangan keluarga Ecsed, kepada saudara Andrew Bonaventura Báthory,  daripada Transylvania, manakala ibunya adalah Anna Báthory (1539-1570), anak perempuan Stephen Báthory of Somlyó, selain  daripada Transylvania, tetapi dari cawangan keluarga Somlyó. Melalui ibunya, Elizabeth adalah anak saudara yang mulia Hungary Stefan Báthory, Raja Poland dan Duke of Transylvania.

Sebagai seorang wanita muda dia telah belajar bahasa Latin, Jerman dan Yunani. Ferenc Nádasdy hidup bersama Elizabeth sebagai suami-isteri, mereka telah terlibat dengan susunan politik dalam kalangan golongan bangsawan. Pasangan ini berkahwin pada 8 Mei 1575 ketika itu Elizabeth berusia 14 tahun setengah tahun di istana kecil Varannó. Terdapat kira-kira 4,500 tetamu di majlis perkahwinan mereka. Elizabeth berpindah ke Nádasdy Castle di Sarvar dan menghabiskan banyak masa sendirian, manakala suaminya meneruskan pelajaran di Vienna. Ferenc adalah anak kepada Baron Tamas Nádasdy de Nádasd et Fogarasföld dan isterinya, Orsolya Kanizsai.

Hadiah perkahwinan Ferenc Elizebeth adalah rumah mereka iaitu Istana Csejte yang telah dibeli oleh ibunya dalam tahun 1569 dan diberikan kepada Ferenc yang dipindahkan pula kepada Elizabeth semasa upacara perkawinan mereka. Iatana ini terletak di Carpathians Little berhampiran Trencsén (kini Trenčín), Istana Csejte bersebelahan dengan 17 kampung dikelilingi oleh kampung dan tanah pertanian, dan bersempadan pula dengan singkapan Carpathians Little. Pada tahun 1578, Nádasdy menjadi ketua komander tentera Hungary, bertanggungjawab menentang Kerajaan Uthmaniyyah. Ketika suaminya jauh di medan perang, Elizabeth Báthory menguruskan hal ehwal perniagaan dan ladang-ladang mereka. Tanggungjawabnya juga meliputi pentadbiran petani Hungari dan Slovakia, malah rawatan perubatan mereka.

Inikah Istana Csejte??
Semasa kemuncak perang  yang panjang (1593-1606), beliau didakwa mentadbir dan mempertahankan estet suaminya, yang terletak di laluan ke Vienna dengan baik. Dilaporkan bahawa askar-askar Uthmaniyyah telah mengancam sekitar kampung Csejte   manakala daerah Sarvar, yang terletak berhampiran sempadan yang membahagikan Kerajaan Hungary dan Kerajaan Turki Uthmaniyyah.  Hungary dilihat dalam keadaan bahaya yang lebih besar.

Elizebeth adalah seorang wanita yang berpendidikan di mana dia boleh membaca dan menulis dalam 4 bahasa. Terdapat juga beberapa bukti yang menunjukkan dia campur tangan dalam beberapa urusan bagi hak ehwal wanita. Sebagai contoh hal ehwal di mana seorang wanita yang suaminya telah ditawan oleh askar Turki dan seorang wanita yang anak perempuan telah dirogol dan mendapatkan ubat.

Sekitar tahun 1585, Elizabeth melahirkan seorang anak perempuan, yang diberi nama Anna (isteri Miklós Zrinyi VI, yang meninggal dunia selepas 1605), dan kemudian anak perempuan bernama Katalin, György, Orsoly dan dua anak lelaki, PAL (1593/1597-1633 /1650 - bapa Ferenc Nádasdy II) dan András (1598-1603), dan anak lelaki, Miklós (suami kepada zsuzsanna Zrinyi) Semua anak-anaknya dijaga oleh governesses.

Ferenc suami Elezebeth meninggal dunia pada tahun 1604 pada usia 47 tahun, dia dilaporkan meninggal akibat penyakit yang tidak diketahui yang dialaminya semasa dalam pertempuran lagi. Pasangan itu telah berkahwin selama 29 tahun.

Tuduhan/ Penyiasatan

Antara 1602 dan 1604, Lutheran iaitu menteri István Magyari mengadu tentang pembunuhan yang terjadi. Aduan dilakukan secara umum dan juga melalui mahkamah di Vienna, iaitu selepas khabar angin telah merebak.

Pihak berkuasa yang Hungary mengambil sedikit masa untuk bertindak balas terhadap aduan oleh Magyari ini. Dan pada tahun 1610, Raja Matthias telah menugaskan György Thurzo, Palatine Hungary, untuk menyiasat. Thurzó mengarahkan 2 notari untuk mengumpulkan bukti. Dalam tahun 1610 dan 1611, notari mengumpulkan testimoni dari lebih daripada 300 orang saksi. Rekod-rekod perbicaraan termasuk kesaksian 4defendan, serta 13 orang (yang menerangkan kebenaran). Saksi-saksi termasuk Paderi, bangsawan dan rakyat biasa telah dipersoalkan. Saksi juga termasuk penjaga istana dan kakitangan lain Istana Sarvar.

Menurut kepada semua kesaksian ini, mangsa awal beliau adalah anak-anak perempuan remaja petani tempatan, ramai antara mereka telah diumpan ke Csejte dengan tawaran kerja dengan bayar. Kemudian, beliau dikatakan mula membunuh anak-anak perempuan dari golongan bangsawan, yang dihantar kepada gynaeceum beliau oleh ibu bapa anak-anak ini untuk mempelajari etika sopan santun. Penculikan anak-anak perempuan juga telah dilakukan juga bagi mendapatkan anak-anak remaja perempuan. Kekejaman yang dilakukan termasuk membelasah dengan teruk, sehingga berlaku kecacatan kepada anggota seperti tangan, menggigit daging badan mangsa, merosakkan muka, lengan dan bahagian badan yang lain, membekukan atau membiarkan mereka kelaparan sehingga menemui kematian. Terdapat juga penderaan seksual dilakukan dengan menggunakan jarum. Semua ini telah disebut oleh saksi-saksi di dalam mahkamah.

Ikuti nanti sambungannya......

No comments: