05 December 2012

Percutian Cameron Highland 2012 (Makan Durian) - Part 14

Kami ambil keputusan untuk menikmati buah durian di pertengahan jalan semasa turun dari Cameron Highland. Dan gerai ini kelihatan menarik. 
Apabila buah pertama dan kedua tiba... kami terpaksa reject kerana kelihatan kurang menyelerakan. Kami sekeluarga sebenarnya sangat pakar dengan durian kerana kami memang penggemar durian... pernah dahulu datuk saya memiliki ladang durian yang agak besar juga di hujung kampung.
Emak makan durian dengan dua belah tangan.... sambung cerita durian di ladang datuk saya semuanya memang sedap-sedap belaka. Setiap tahaun pedagang bangsa Cina akan memajak beberapa kawasan yang dipenuhi dengan pokok durian, jadi kami makan durian free je... sarapan durian, makan tengahari durian, minum petang dengan durian dan makan malam juga dengan durian.
Selepas datuk dan ayah saya meninggal dunia, semuanya diserahkan kepada adik-adik perempuan ayah untuk diwarisi. Jadi bila kami nak makan durian cari sahajalah di gerai dan tepi jalan di mana ramai penjaja durian berniaga.
Namun rasanya macam tak jumpa lagi durian yang pernah saya makan di ladang datuk... Tengok tu Shima beriya-iya.....
Durian di sini rasanya sejum macam baru keluar dari peti sejum... maklumkan cuaca di sini sememangnya sejuk... tapi rasa durian yang sejuk tak berapa sedaplah....
Bila nak tiba lagi durian ni!!!! 
Ehhhh Shima dan Ain dah sudah ke... dah cuci tangan tu...
Buah durian yang akhir - tapi bagi kami cukuplah setakat ini....
Akhirnya tinggal seulas biji durian di atas meja dan Ain dan Amir macam tak puas lagi terpaksa gigit jari....

No comments: