06 August 2012

Nuzul Al Quran 1433 Hijrah

Hari ini genap 17 hari kita umat Islam seluruh dunia berpuasa di bulan Ramadan, dan hari ini adalah hari Nuzul Al Qu'ran di mana pada setiap 17 Ramadhan umat Islam akan menyambut Nuzul Al-Qu'ran. Seperti yang dimaklumi oleh ramai umat Islam sejarah nuzul Al Qu'ran tidak kurang pentingnya dalam sejarah pembangunan agama Islam itu sendiri kerana Al Qu'ran merupakan panduan dan salah satu mukjizat Rasulallah saw.

Peristiwa Nuzul Al-Qu'ran adalah merupakan peristiwa turunnya ayat Al-Qur’an yang pertama kepada junjungan mulia Nabi Muhammad saw. Dan kemudian daripada itu ayat-ayat Al Qu'ran seterusnya turun secara berperingkat-peringkat sama ada di Mekah mau pun di Madinah sehingga menjadikan Al-Qu'ran itu lengkap tanpa ada kurang walau satu huruf seperti mana yang ada pada hari ini. 

Seperti apa yang diriwayatkan peristiwa Nuzul Al-Qu'ran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun yang ke41 selepas keputeraan Nabi Muhammad saw. Peristiwa yang mulia ini berlaku ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira', bersamaan dengan 6 Ogos 610. 

Perkataan Nuzul bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Qu'ran adalah mukjizat terbesar Nabi saw maka ianya memberi makna besar juga kepada umat Islam terutamanya yang yakin dan beramal dengannya. Di samping itu di dalam kitab yang mulia ini juga tersimpan 1001 rahsia dan kisah yang jika dikaji akan mendatangkan keinsafan kepada pembaca dan pengkajinya.

Seperti mana dimaklumi oleh semua, ayat al-Qu'ran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad saw melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah daripada Surah Al-Qadr (Kemuliaan) yang mengandungi 5 ayat. Surah ini menceritakan akan kelebihan malam yang dikurniakan Allah swt kepada Rasulallah saw dan umatnya yang beribadah pada amlam itu di mana mereka akan memperoleh pahala kebaikan yang lebih baik daripada beribadat seribu bulan (83 tahun). Dalam ayat ke4 Allah menjelaskan bahawa di mana pada malam itu para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka, untuk mengatur segala urusan. Ayat ke5 pula menerangkan bahawa sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.

No comments: