06 August 2012

Bertengkar Pun Ada Teknik - Part II

8.   Jangan Menyebut Kelemahan Pasangan

Kelemahan .... semua manusia mempunyai kelemahan dan di dalam perkahwinan bukan isteri sahaja yang mempunyai kelemahan, malahan sang suami juga mempunyai kelemahan tersendiri. Jadi, dengan mengungkit kelemahan seseorang, anda akan turut merangsang pasangan mengungkit kelemahan anda. Lagi pula, anda tidak akan menang dengan hanya mengungkit sebegini tetapi menyebabkan keadaan lebih parah. Jika mahu menegur pasangan, minta dia meluahkan ketidakpuasan hatinya tentang anda dahulu supaya apabila giliran anda nanti, dia tidak akanmeninggikan suara.

9.   Jangan Cuba Mengubah Pasangan

Anda dibesarkan dalam keluarga 'begini', isteri anda dibesarkan dalam keluarga 'begitu'. Pastilah terdapat perbezaan antara kedua-duanya. Anda harus memahami bahawa cara dia melihat sesuatu, sudah pasti ianya tidak sama dengan pandangan anda sendiri.

10.   Gunakan Panggilan Manja

Ada pasangan yang pada masa biasa menggunakan panggilan 'sayang', 'abang' atau 'manja' tetapi ketika bergaduh panggilan itu seakan-akan lenyap. Panggilan kasar mengambil alih menyebabkan pasangan anda merasakan dirinya rendah sekali. Jangan emosi sehingga tergamak menggunakan panggilan kasar termasuklah 'aku' dan 'kau'.

11.   Jangan Membalas Perbuatannya

Sebagai contoh, pasangan anda bermesra-mesra dengan lelaki sebelah rumah. Anda mahu membuatkan dia sedar bahawa perbuatannya salah. Jangan anda pula bermesra-mesra dengan perempuan lain di hadapan dia. Keadaan ini hanya memberi peluang yang lebih kepada isteri anda untuk menjauhi anda. Akhirnya, anda turut terlibat dalam menjarakkan perhubungan anda sendiri.

12.   Jangan Keluar Dari Rumah Sebelum Selesai

Selalukah anda menonton drama di TV? Kebanyakan drama atau filem memaparkan sang suami akan segera meninggalkan rumah semasa bergaduh untuk memudahkan cerita. Tindakan ini sebenarnya akan menyebabkan sang isteri rasa ditinggalkan dan dia akan berada di dalam keadaan keliru. Hal ini menyebabkan dia akan berasa tertekan dan anda perlu ingat bahawa anak-anak akan ditinggalkan bersamanya di rumah.

Sang isteri yang hilang kewarasan akibat tekanan yang dasyat dengan mudah akan menyebabkan mereka bertindak di luar kawalan. Tidak mustahil sang isteri ini akan memudaratkan dirinya atau anak-anak anda boleh menjadi mangsa keadaan.Sekiranya anda rasa tidak dapat menahan marah, beritahu isteri anda bahawa anda perlukan sedikit ketenangan dan hal ini lebih menunjukkan rasa tanggungjawab anda terhadap permasalahan anda berdua.

13.   Jgn Bertengkar Depan Makanan Dan Di Tempat Tidur

Hal ini kerana tempat tersebut sepatutnya tempat bermesra-mesra sesama sendiri.

14.   Jangan Bergaduh Depan Anak-Anak

Jangan sekali-kali bergaduh di hadapan anak-anak anda, kerana yang sebenarnya anda hanya akan membuatkan anak-anak anda keliru dan mengadili sama ada ibu atau bapa mereka yang berada di pihak benar atau salah. Perkara yang lebih menakutkan akan berlaku jika anak-anak anda menceritakan keadaan anda berdua kepada orang luar. Hal ini akan menjejaskan imej anda sekeluarga.

15.   Pelukan Dan Kemaafan

Inilah detik paling indah dalam pergaduhan. Setelah dirasakan masalah telah selesai, jangan melewatkan detik untuk memeluk pasangan anda seerat-eratnya. Ucapkan perkataan maaf dan berharap agar perkara seperti itu tidak akan berlaku lagi. Keadaan ini akan menyebabkan perhubungan anda selepas itu lebih erat dan mantap dengan satu kesatuan hati yang lebih hebat.

15.   Say NO To Third Party

Selagi anda mampu menyelesaikan masalah anda, jangan sekali-kali melibatkan orang lain. Campur tangan pihak ketiga kebanyakannya hanya menyulitkan lagi keadaan. Sekiranya perlu, pilihlah orang yang adil untuk menyelesaikan masalah anda.

No comments: