07 November 2011

Balik Kampong dengan Kesesakan Jalan Raya

Hari Raya Aidil Adha tahun ini disambut pada Hari Ahad bersamaan dengan 6 November 2011. Pada hari Jumaat saya masih lagi bertugas dan cadangan untuk bertolak balik ke kampong pada petang itu terpaksa ditunda pada pagi hari esoknya kerana saya dikhabarkan bahawa kesesakan yang melampau akan berlaku. Nasib saya agak baik kerana selepas berbincang dengan mak, mak menasihati supaya saya bertolak balik hari Sabtu sahaja. Lebih kurang jam 10.00 pagi saya bertolak dari rumah ke selatan dan saya senang hati kerana semua laluan yang saya ikut, jalannya ok sahaja. Tetapi sebaik sahaja tiba berhampiran Bangi, lebuhraya dah mula sangkut. Wah makin lama makin perlahan semua kenderaan. Apabila saya menoleh ke kiri dah banyak kereta mula potong Q, wah saya dah mula panas darah apabila selepas Hentian Nilai banyak kereta yang nak menyempil masuk.

Kesesakan bertambah reda sebaik sahaja menghampiri Seremban dan selepas limpas laluan exit ke PD, lebuhraya dah ok. Walaupun kesesakan tidak sehebat hari Jumaat, tetapi ianya menyebabkan saya lewat tiba di kampong. Biasanya saya hanya mengambil masa paling lama2 jam sahaja, tetapi kali ini 3 jam.

No comments: