19 November 2011

Selamat Pagi Sayang !!!!!!!!

Ramai orang mengucapkan selamat pagi apabila bertemu dengan sanak saudara atau sahabat handai di pagi hari, sayangnya ramai yang terlupa hari itu akan lebih ceria dan dipermudahkan Allah jika doa di bawah ini menjadi amalan kita.

Saya mendapat ilmu ini dari Uncle Albanna Mutiara Ilmu yang boleh dikongsi bersama kekawan semua.

Uncle Albanna mengucapkan Selamat Pagi dan اَلـسَّـلَامُ عَـلَيـكُـم

"Apabila manusia bangun dari tidurnya, maka malaikat dan syaitan berlumba-lumba mendekatinya. Malaikat berkata, 'Bukalah (amalanmu hari ini) dgn kebaikan" dan syaitan berkata: 'Bukalah dengan keburukan".

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

إِذَا قَامَا أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَلْيَقُلْ: الْحَمْدُ للهِ الَّذِى رَدَّ فِيْنَا أَرْوَاحَنَا بَعْدَ إِذْ كُنَّا أَمْوَاتَا

Apabila seorang dari kamu sekalian bangun dari tidurnya, maka hendaklah dia mengucapkan, 'Segala puji bagi Allah, yang telah mengambil ruh kepada kita, setelah kita menjadi orang-orang mati. >: Ath-Thabarani dalam Al-Kabir dari Huzdaifah رضي الله عنه.

"Apabila seseorang bangun tidur, lalu dia mengucapkan. 'Maha suci Allah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha kuasa atas segala sesuatu', maka Allah berkata, 'Benarlah hamba-Ku itu, dan dia telah bersyukur". >: Kharaithi dalam Makarim Al-Akhlaq dari Sa'id رضي الله عنه.

~~~Albanna Mutiara Ilmu~~~

No comments: