20 November 2011

Hebatnya Doa Ibu

Kita semua tahu bahawa doa seorang ibu tidak terhijab, dalam erti kata yang lain Allah mengkabulkan doa seorang ibu itu tanpa menapisnya dahulu, kalau doa itu baik maka baiklah yang dinikmati oleh anak-anak, tetapi jika buruk doa itu, maka berlakulah cerita-cerita rakyat seperti Si Tanggang, Malim Kundang dan sebagainya. Oleh yang demikian di sini suka saya nak berpesan kepada semua sahabat-sahabat sama ada anda seorang anak atau seorang ibu, berhati-hatilah apabila berhubungan dengan ibu kita, jangan sekali-kali menyakiti hatinya atau berhati-hati mengeluarkan kata-kata terhadap anak-anak anda. Jika marah sekalipun jangan sekali-kali terkeluar ayat yang memaki atau mencela anak, takut-takut Allah akan memakbulkan kata-kata itu.

Saya nak berkongsi dengan apa yang ibu saya lakukan, terutamanya apabila anak-anak menaliponnya. Sebenarnya ibu saya mempunyai suatu kebiasaan/ doa yang menyebabkan saya suka menaliponnya setiap hari, kadang-kadang pada hari Sabtu dan Ahad, saya akan menalipon dia berkali-kali hanya untuk mendengar doanya di akhir perbualan kami. Kata-katanya yang pendek tetapi ikhlas itulah mungkin menyebabkan saya dikurniakan Allah hidup tenang dan berjaya, merasa cukup dengan apa yang dikurniakan Allah kepada saya. Doa ibu saya cuma 3 perkatan iaitu "berjaya anak mak" itu saja.

Jadi sahabat-sahabatku, jangan lupakan ayah dan ibu kita, kalau tak balik kampong sekali pun, janganlah sampai tidak menalipon mereka. Ingatlah bahawa kata-kata mereka adalah hikmat dan tangkal hidup kita.

Di atas, foto mak saya semasa kami di Jeddah di tepi Laut Merah (masa kami mengerjakan haji bersama dengan ayah), angin yang kuat macam nak menerbangkan mak saya.

No comments: