15 December 2010

Percutian Kuching Sarawak - Dengan Mak

Pada Disember tahun 2009, Saya dan rakan-rakan pejabat Bahagian Perolehan,Kementerian Pertahanan merancang untuk bercuti bersama keluarga masing-masing ke Kuching. Percutian ini dilakukan juga untuk menghadiri perkahwinan 2 orang sahabat kami di Kuching. Emak telah menyatakan persetujuan untuk ikut sama, jadi aku berpeluang bercuti bersama mak.

Saya dan emak di Hotel Bayview Kuching, tempat kami menginap. Hotel ini terletak di tengah-tengah bandar dan agak dekat dengan Water Front dan kedai-kedai menjual cenderahati. Tanda jelas hotel ini adalah Tokong Cina berhampiran dengannya.

Bersama dengan mak di rumah kaum Bidayuh, rumah kaum ini dibina sangat tinggi dengan tiang-tiang yang diambil dari sebatang pokok yang besar dan tidak disambung- sambung, cuba perhatikan tiang di belakang kami - besar bukan????. Di tingkat atas seperti rumah-rumah yang lain dan bahagian bawah rumah adalah tempat keluarga melaksanakan aktiviti harian. Rumah ini mempunyai tangga yang dibuat dari sebatang pokok yang ditakik menjadikan tepat memijak.

Kami di salah sebuah rumah kaum di Sarawak. Boleh dikatakan kesemua rumah kaum Sarawak ada di sini.

Dalam salah sebuah kenderaan yang disewa oleh kami. Alhamdulilah kenderaan ini banyak membantu kami untuk bergerak di sekitar Bandar Kuching, antara tempat yang kami lawati seperti Perkampungan Budaya Sarawak, Serike untuk bershopping dan sekitar Bandar Kuching. Yang sebenarnya ayah Azizi yang telah menguruskan tempahan kenderaan ini, kenderaan ini selesa dan pemandunya cekap dan cermat.

Kami makan malam di rumah Azizi, mereka jamu kami dengan masakan dari Sarawak seperti ikan terubuk masin, siput ambal (siput yang panjang lebih kurang 1 hingga 1 1/2 inci), dan pelbagai lauk lagi. Tetapi saya perhatikan mak sangat sukakan siput ambal dan mak makan agak banyak juga pada malam itu.

Kami, rombongan daripada Semenanjung merakamkan gambar bersama dengan pengantin sebelum kami bertolak balik ke hotel. Sambutan yang diberikan oleh kedua-dua keluarga amat mesra, ikutkan hati ingin sahaja menunggu sehingga acara habis, tetapi apakan daya masa amat mencemburui kami. Kerana kebanyakan daripada kami terpaksa bergegas pulang untuk penerbangan balik ke Kuala Lumpur.

Inilah dia pengantin- nya Azizie dan Aisyah, sama cantik dan sama padan. Mereka berdua memang orang Kuching tetapi bertemu, berkenalan dan bercinta di Kuala Lumpur, lebih tepat lagi di pejabat. Itulah namanya jodoh.

Yang ini saya dan mak bergambar bersama dengan seekor kucing gergasi cina, kerana kucing ini seperti kucing-kucing yang banyak dijual di kedai-kedai, macam kucing yang ada ong mengikut kepercayaan orang Cina. Mungkin kucing ini dibuat oleh komuniti Cina kerana kucing ni dibina berhampiran Tokong Cina di Bandar Kuching ini.

Bersama dengan mak dan kucing-kucing gergasi yang nampak macam jinak je.

1 comment:

Khalifah Khalik said...

ha ha.. azizah.. aw aw.. search google image "ratu cantik kanak-kanak sarawak" keluar gambar azizah tok.. walawehhhhh