14 December 2010

Catatan Perjalanan - Terumbu Layang-Layang

Boleh aku katakan bahawa Kementerian Pertahanan adalah tempat bertugas yang paling menarik, aku boleh bertaruh sesiapa yang tidak pernah bertugas di Kementerian ini tidak akan menemui kepuasan berkerja. Di sini kami didedahkan dengan pelbagai pengalaman, ilmu, keyakinan, keberanian dan yang paling utama melihat dan merasai sendiri pengalaman seperti menaiki pesawat tentera, belayar dengan kapal tentera laut dan mengunjungi pulau dan lokasi tentera yang agak pendalaman seperti Semantan Sarawak, Pulau Sipadan, Pulau Mabol dan Gugusan Kepulauan Terumbu Layang-Layang yang dikenali sebagai Gagasan Semarang Peninjau.

Kali ini aku nak berkongsi cerita semasa pelayaran aku pergi dan balik ke Pulau Layang-Layang di negeri Sabah. Aku ke sana atas tugas rasmi (tak perlulah aku ceritakan tugas apa). Dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu (KK) aku terbang dengan MAS, tidur semalam di KK, dan keesokan harinya, di awal pagi lebih kurang jam 5 dengan menaiki teksi aku terus ke Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar KK untuk menaiki Feri Sri Gaya ke Pulau layang-Layang. Itu dia Stesen Lima, salah sebuah terumbu daripada 4 buah terumbu kalau tak silap aku lah. Walau bagaimanapun pulau ini adalah pulau yang terbesar jika dibandingkan dengan pulau-pulai lain.

Kesemua pulau ini terjadi daripada batu karang, jadi pihak berkuasa mengambil inisiatif untuk menyesuaikan terumbu ini untuk menjadikannya sebuah pulau yang boleh didiami oleh manusia. Apa yang ada di terumbu ini.... agak-agaknya apa??? macam-macam ada. Oklah tak ramai orang yang nak sambut pengunjung di sini... jadi cukuplah dengan papan tanda Selamat Datang ke Stesen Lima TLDM... Ini adalah Menara Kawalan Stn Lima, sebagai medium komunikasi yang sangat berguna dalam pelbagai tugas dan fungsi.


Oklah, aku sambung balik cerita... bila tiba di jeti Pangkalan ini, kami terus melaporkan diri ke feri... rupanya ramai juga yang akan belayar bersama aku... masing-masing dengan tugas yang perlu disempurnakan di sana. Bersama aku adalah Dato' Dr Ghafar, iaitu Ketua Pengarah STRIDE dan beberapa orang lagi.

Pelayaran pergi agak aman dan tenang... kelajuan lebih kurang antara 9 - 15 knot kot... aku kurang pasti... tapi taklah laju sangat. Di bawah inilah Feri saya tumpangi pergi dan balik - Sri Gaya.

Feri ini boleh dikatakan besar juga, memandangkan perjalanan yang jauh, iaitu kira-kira 10 jam setiap perjalanan, ramai di antara penumpang yang mabuk, jadi ada yang terpaksa tidur dan ada yang duduk di buritan feri untuk mendapatkan udara yang segar. Nasib baik aku ni bukan yang jenis mabuk, jadi sepanjang perjalanan aku ok sahaja, siap dengan makan lagi.


Tapi nasib agak kurang baik apabila feri tidak boleh rapat ke jeti terumbu kerana air surut, jadi beberapa bot laju mengambil kami di tengah laut untuk dibawa ke terumbu tersebut. Semasa perpindahan dari feri ke bot amat mencemaskan aku... sebab aku takut terjatuh ke dalam laut yang sangat dalam, sementara aku sendiri tak pandai berenang.

Kami bermalam di terumbu dan keesokkan harinya kami menyempurnakan tugas masing-masing yang sepatutnya kerana feri akan bergerak balik ke KK sebelum tengahari.

Tiba masa yang dijadualkan, Feri Sri Gaya meninggalkan Jeti Stn Lima Terumbu Layang-Layang dan selamat tinggal... kalau ada umur saya berharap dapat mengunjunginya lagi.

Kami tiba di pangkalan TLDM di awal malam, lebih kurang jam 9.30 malam - aku lihat kesemua yang belayar bersama Sri Gaya nampak sangat letih termasuk aku. Bila tiba di hotel, selepas bersihkan diri dan tanpa makan malam aku terus tidur, nasib baik penerbangan balik ke KL tengahari esoknya, dapatlah ku berehat lebih sikit.

Tapi aku puas hati kerana dapat juga bertamu ke Terumbu Layang-Layang walaupun hanya sehari semalam..

No comments: