17 December 2010

Catatan Perjalanan - Canberra Australia

Masuk minggu ke2 di RMIT Melbourne, kami dikehendaki ke Canberra untuk mnghadiri beberapa perbincangan dan mesyuarat dengan beberapa pejabat Kerajaan Australia. Kami berada di Pusat Pentadbiran Kerajaan Australia itu selama 2 hari. Tak perlulah saya nyatakan pejabat mana yang kami kunjungi, takut-takut sensitif pulak. Foto ini diambil di salah sebuah pejabat kerajaan semasa berehat.

Saya dan teman sekursus setelah tamat mesyuarat dengan salah sebuah pejabat kerajaan Australia. Canberra seperti juga Putrajaya seperti padang jarak pada weekend, tak ramai orang, tetapi menjadi sibuk apabila tiba hari Isnin. Pada pandangan saya, mungkin Canberra diambil sebagai model semasa Putrajaya dibangunkan.

Walaupun begitu, kami masih ada masa untuk mengunjungi Muzium yang dikenali sebagai War Memorial. Muzium ini mempamirkan semua perkara yang terlibat dengan peperangan, terutamanya yang melibatkan Australia. Di suatu sudut, saya ternampak 1 model peperangan di Malaysia - tak ingat di mana. Kalau tak silap mereka berperang di kawasan berlumpur dan membuat pertahanan di kawasan tersebut. Saya begambar bersama Halijah, teman yang berkursus bersama.

Kami juga membuat kunjungan hormat kepada Duta kita di Kedutaan Besar Malaysia. Selepas diberi taklimat dan jamuan kuih muih negara Malaysia, kami merakamkan kenangan di bangunan ini. Saya bersama Cheryl di hadapan Kedutaan Besar Malaysia Australia.

Kami juga mengun- jungi bangunan Parlimen Australia. Macam di negara kita, mereka juga mepunyai lebih dari 1 dewan, tapi tak ingat berapa, macam parlimen di negara kita, kita ada 2 dewan sahaja, iaitu Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Saya bergambar di dalam Dewan Rakyat kot(mereka panggil House of Common).

No comments: