13 November 2012

Etika Dan Nilai Murni: Cekap, Cepat dan Tepat

Bismillahirahmanirahim....

Kita masih lagi dalam Bulan Integriti... jadi izinkan saya untuk berceloteh sedikit lagi isu yang berhubung kait dengan integriti. Kali ini saya pilih tajuk CEKAP. CEPAT dan TEPAT.

Agak-agaknya mengapa seseorang itu perlu cekap, cepat, betul dan tepat dalam melaksanakan sesuatu perkara. Kalau dulu kita sering terdengar orang berkata "biar lambat asal selamat" dan "do it right at the first time", tetapi peribahasa tersebut sudah tidak relevan kepada beberapa perkara yang melibatkan masa dan produktiviti, namun begitu peribahasa itu mungkin boleh digunakan kepada pengguna jalanraya.

Dalam mencapai produktiviti terbaik seseorang perlu sentiasa peka terhadap masa, kualiti dan kuantiti kerjanya dan melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh sehingga sempurna dan mencapai matlamatnya dalam jangka waktu yang lebih awal dari masa yang ditetapkan. Jadi bagaimana panduan untuk melakukan sesuatu dengan cekap, cepat dan tepat, antaranya adalah dengan menyegerakan tindakan atau tugas mengikut keutamaan, hendaklah sentiasa bersikap positif dan peka terhadap kualiti dan kuantiti kerja, mempunyai iltizam untuk menyiapkan kerja dengan sempurna lebih awal daripada masa yang diperuntukkan, menumpukan perhatian ke arah pencapaian objektif dan matlamat yang lebih jelas, menguasai skil dalam komunikasi dan bertekad untuk memberikan kesempurnaan pada kali pertama melakukan sesuatu tugas. 

Seperkara lagi bahawa dalam Islam melaksanakan sesuatu pekerjaan adalah juga sebagai amal salih dan ibadah kepada Allah jika ianya dilakukan semata-mata kerana keredhaanNya, oleh yang demikian bagi menjadapatkan keuntungan dunia dan akhirat setiap pekerjaan itu hendaklah diniatkan kerana Allah sahaja. 

Setakat ini sahaja... nanti jumpa lagi.

No comments: