08 November 2012

Tanda Disayangi Allah: Saya Sakit Mata

Bengkak di mata saya semalam (7 Nov 2012)
Memang menakutkan apabila kita diuji dengan kehilangan salah satu dari panca indera - seperti saya Allah menguji saya dengan sakit mata.... sakit mata yang saya hadapi ini bukannya sakit mata yang boleh berjangkit tetapi sakit mata disebabkan oleh jerawat yang tumbuh di sebelah dalam kelopak mata... bukan satu tapi ada 3 jerawat kat situ. Sakitnya bukan kepalang tetapi yang paling dibimbangi bukan sakitnya tetapi pandangan mata yang tidak jelas dan sangat terganggu. Masa inilah saya terfikir jikalau Allah menarik terus panca indera ini, bagaimanalah agaknya kehidupan saya. Dan biasanya manusia di saat beginilah mula berfikir dan menoleh ke belakang cuba melihat semula apa yang sudah dibuat dengan mata yang sihat di sepanjang masa mata itu diberi pinjam oleh Allah. Masa inilah saya berdoa agar saya diberikan semula panca indea ini untuk dimunfaatkan.

Bengkak mata saya hari ini sebelum
berjumpa doktor jam 10.00 pagi tadi
Cerita sakit mata saya bermula pada minggu lepas atau 2 mingu lepas yang llu, bila mata saya terasa gatal-gatal. Bagi meredakan rasa gatal saya meletakkan eye-more, tetapi mungkin disebabkan makan udang 2 kali pada minggu lepas akibatnya pada 6 November pagi mata saya dah mula bengkak sedikit, namun begitu saya masih boleh ke Masjid Negara untuk menghadapi ujian safawi/ hafazah Al Quran.

Pada 7 Nov pagi surut mata saya masih tidak berubah tetapi saya masih boleh memandu ke pejabat. Pada hari itu adalah hari yang sibuk buat saya... pagi saya terpaksa ke KIP Sentul dan di sebelah petangnya saya menghadiri mesyuarat di JKR Jalan Salehudin. Malangnya pagi tadi mata saya menjadi lebih bengkak dan sehinggakan tidak boleh membuka mata yang sakit itu.

Tak apa semuanya adalah ujian Allah yang menunjukkan bahawa Allah sayang saya. Alhamdulillah... saya akan pergunakan mata saya untuk perkata yang lebih baik dan menfaat lagi... terfikirla pulak untuk mendermakan mata-mata ini selepas saya meninggal... ok ke?????


No comments: