16 October 2013

Akhirnya Oky Sudi Jua

Selepas 5 hari semaian, barulah pet-grass ni tumbuh dengan cantik. Saya ingatkan Oky tidak suka pada rumput ini rupanya dia mencium dan akhirnya makan juga. Sejak dari bertunas Oky macam tak sudi je dengan rumput ini. Rupanya kucing memang suka pada rumput ini untuk membersihkan perut mereka dari bulu-bulu yang terperangkap.

Rumput ini agak liat, jadi Oky terpaksa mengunyah dan menarik-narik rumput tersebut. Rumput ini dapat membantu kucing untuk menyingkirkan bulu yang tertelan. Kucing adalah haiwan yang bersih dan ia akan selalu membersihkan bulunya dan bulu anak-anaknya, kerana Allah menjadikan lidah kucing seperti sikat, jadi terdapat bulu-bulu yang tertelan masuk ke dalam perut. Jika bulu-bulu ini tidak dikeluarkan ianya boleh menyebabkan sakit perut kepada haiwan tersebut. Selain dari pet-grass saya juga memberi Oky sejenis paste khusus untuk menhancurkan bulu dalam perutnya.

Sayangnya rumput ini tidak tahan lama, usianya hanya lebih kurang seminggu sahaja dan saya terpaksa membelinya lagi untuk persediaan Oky selanjutnya.

No comments: