11 July 2013

Apa Jadi Bila Kita Dikebumikan

Gambar Hiasan: Pusara Ayahandaku
Setiap kali kita bersemuka dengan kematian, mungkin kita akan tertanya-tanya apakah yang akan berlaku kepada tubuh kita apabila telah dikebumikan. Bayangkan tubuh yang cantik dan menarik begitu juga dengan tubuh yang buruk dan cacat semuanya akan mengalami proses yang sama. Sesungguhnya semua itu tidak kekal seperti juga alam ini yang akan ada pengakhirnya. Melainkan jasad para Nabi dan rasul serta orang-orang yang membaca Al-Quran dan yang dikehendaki oleh Allah swt.

Mari kita sama-sama meneliti makluman di bawah ini mengenai proses yang akan dilalui oleh tubuh badan kita setelah dikebumikan.

Malam Pertama. Tubuh mula pembusuk, proses bermula dari perut dan kemaluan. Sesungguhnya ketika di dunia perut dan kemaluan merupakan 2 organ terpenting bagi anak Adam kerana ianya munca kenikmatan yang diberikan oleh Allah, maka.ianya dijadikan cabaran oleh Allah kepada keturunan Adam untuk menjagainya. Oleh kerana itulah Allah azza wa jalla membuat manusia erugi di dunia akan cepat busuk pada malam pertamanya jasad di kubur. Setelah dari itu, jasad berubah warna menjadi hijau kehitaman.

Malam Kedua. Oorgan-organ  lain seperti limpa, hati, paru-paru dan rusuk mula membusuk. 

Hari Ketiga. Anggota-anggota tubuh itu mengeluarkan bau busuk yang amat sangat. 

Seminggu di dalam Kubur. Wajah mulai membengkak, dua mata, pipi, kedua bibir dan lidah hancur dan rosak.

Setelah 10 hari. Proses pembusuk pada anggota-anggota tubuh seperti perut, lambung dan limpa. 

Setelah 2 Minggu. Rambut mulai gugur dan kepala mulai botak. 

Setelah 15 Hari. Lalat hijau mulai mencium bau busuk dari jarak 5 km, dan ulat-ulat pun mulai menutupi seluruh tubuh manusia itu.

Setelah 6 Bulan. Yang tinggal hanya tulang rangka saja.

Setelah 25 Tahun. Rangka tubuh tersebut berubah menjadi semacam biji, dan di dalam biji tersebut, kita akan temui satu tulang yang sangat kecil yang disebut ‘ajbudz dzanab' (tulang ekor). Dari tulang inilah kita akan dibangkitkan oleh Allah azza wa jalla pada hari kiamat kelak.

Teman-teman tubuh kita inilah yang kita jaga dan wajah ini jugalah yang kita solekkan. Dan dengan tubuh dan wajah ini jugalah yang kita berbuat maksiat kepada Allah. Masih sempat kita bertaubat dan masih ada masa lagi kita mempergunakan tubuh dan wajah kita untuk beriman kepada Allah dan janganlah sekali-kali membiarkan umur kita mengakibatkan jasad kita menjadi sia-sia, kerana dia setiap apa pun akan mendapat balasan yang setimpal dariNya nanti.

No comments: