22 July 2013

Baka Kucing

TURKISH VAN

Kucing jenis Turkish Van Memiliki badan yang cukup besar. Ciri utamanya adalah dengan memiliki bulu "semi long hair" tapi bulunya tebal. Umurnya antara umur 3-5 tahun. Berat maksima yang biasa dicapai dan pernah dicatat adalah 9Kg.

Kucing jenis Turkish Van paling suka dengan air dia bahkan bukan hanya boleh berenang tapi sangat menyukainya. Ini boleh terjadi kerana jenis kucing Turkish Van memiliki bulu yang cepat mengering bila terkena air.

Populasinya dari jenis kucing Turkish Van berada di USA (United State of America)

AYSSINIAN

Abyssinian adalah jenis kucing paling tua yang ada di dunia ini. Jika anda melihat kebudayaan mesir, anda pasti akan melihat gambar atau setidaknya patung kucing ini. Bahkan orang mesir zaman dahulu membuatkan kuil untuk kucing ini.

Tapi bukan beerrti kucing Abyssinian berasal dari mesir. Menurut penelitian kucing ini berasal dari ethiopia bahkan para ahli genetika juga berpendapat kucing ini berasal dari asia tenggata atau laut india.

Walau begitu Abyssinian dimurnikan dan menjadi jenis kucing suci di inggeris.

Sedangkan ciri-ciri dari kucing Abyssinian adalah Tubuhnya berotot, memiliki lengkungan leher serta bahu yang indah, mata dengan bentuk menyerupai almond dan telinganya yang besar.Kaki panjang dan langsing, kepala berbentuk segitiga dan ada sudut-sudut yang agak membulat. Ciri khasnya yang paling terlihat adalah Ticked Agouti (pola warna bulu yang berbintik-bintik)

Selain itu kucing Abyssinian sangat patuh kepada manusia. Dia bersifat ingin tahu apa yang dilakukan oleh manusia. Kerana menurutnya jenis kucing ini dia mudah dilatih. Bahkan lebih penurut dibanding jenis kucing lain seperti Turkish Van ataupun Ragdoll.

BIRMAN

Kucing jenis ini biasanya boleh didapati tinggal di kuil. Bahkan ada sebuah kepercayaan jika kucing kuil ini mati. Maka arwah kucing tersebut akan ditemani khusus oleh arwah pendeta (manusia).

Menurut sebuah catatan sejarah. Kucing birman mulai menyebar ke seluruh penjuru dunia seperti ragdoll pada tahun 1919. Terdapat dua orang berbangsa Perancis iaitu Auguste Pavie dan Gordon Russel yang mendapatkan hadiah sepasang kucing birman kerana telah membantu para pendeta kuil. Tapi sayang seribu sayang kucing jantan mati dalam perjalanan tapi untungnya kucing betina sedang mengandung..

Kucing ini akhirnya sempat berkembang pada tahun 1925, tapi kerana masalah ekonomi dan perang dunia. Baka kucing ini akhrinya kembali berkurangan.

Tapi setelah berakhirnya perang dunia kedua,dengan perlahan, pertumbuhan baka kucing ini akhirnya berkembang semula. Hingga pada akhir pada tahun 1966 Inggeris mengakui baka kucing birma sebagai kucing yang suci.

Ciri-ciri dari jenis kucing ini.

* Berat badan antara 4-6 kg.
* Pola warnanya mirip dengan warna tumpuan iaitu lebih pucat pada telinga, muka, kaki dan ekor.
* Bulu ekor dan leher yang paling menonjol kerana tebal dan halus
* Panjang tubuh kucing sedang tetapi berbentuk tegap.
* Tidak seperti kucing abyssinian yang memiliki telinga panjang. Telinga kucing ini berukuran sedang dan melengkung.
* Kucing ini sangat menyukai manusia.

SIAMESE

Kucing Siamese berasal dari negara yang bernama Siam.Iaitu Thailand (Thai bermaksud bebas manakala Land pula bermaksud tanah) Thailand=Tanah Bebas. Maka oleh sebab itu,kebanyakan orang menggunakan kucing siam untuk menamakan baka kucing ini.

Kucing siam pertama kali ada di Eropah apabila kucing ini dijadikan hadiah untuk duta besar Inggeris. Bermula dari situ lah kucing siam ini mula popular ke serata dunia.

Ciri kucing siam adalah sebagai berikut:

* Bentuk tubuh panjang, langsing dan berotot
* Memiliki tubuh yang anggun
* Kepala kecil dan berbentuk segitiga
* Mulutnya mancung,
* Bermata biru
* Telinga yang lebar
* Bulu pendek dan halus
* Terdapat warna yang gelap di hujung tubuh seperti kaki, telinga, mulut, ekor,hidung dan sekitar mata

PERSIAN

Parsi adalah baka kucing yang paling popular di Amerika Syarikat. Di UK, nombor pendaftaran telah berkurangan sejak awal tahun 1990an dan Parsi hilang tempat teratas untuk Shorthair British pada tahun 2001. Pada 2008, ia merupakan antara 5 baka yang paling popular, di belakang British Shorthair, Siam dan Bengal.Jenis-jenis yang paling popular mengikut CFA pendaftaran data Seal Point, Blue Point, Point Api dan Tortie Point Himalaya, diikuti oleh Hitam-Putih, Silvers digelapkan dan Calico Persia.

Ciri-ciri kucing pasri adalah seperti berikut:

*Mempunyai bulu yang sangat panjang dan tebal
*Kaki pendek
*Mata besar
*Kepala yang lebar dengan kedudukan telinga yang jauh
*Akrab dan kasih sayang kepada pemilik, peramah terhadap orang asing,dan cerewet dalam memilih makanan.

NORWEGIAN

Kucing Hutan Norway adalah baka kucing domestik yang berasal dari Eropah Utara, dan disesuaikan dengan iklim yang sangat sejuk, dengan bulu atas berkilat dan panjang. Walaupun ini tidak menentu, nenek moyang baka kucing ini yang mempunyai bulu pendek telah dibawa ke Norway oleh orang Viking sekitar 1000 AD, dan mungkin juga termasuk Siberia berambut panjang dan Angora Turki. Semasa Perang Dunia II, baka ini hampir pupus sehingga usaha oleh Forest Norway Cat Club membantu membiak dengan mewujudkan satu program pembiakan rasmi. Ia tidak berdaftar sebagai generasi dengan Eropah ration Internationale kucing sehingga tahun 1970, apabila penjaga kucing tempatan, Carl-Fredrik Nordane, mengambil notis baka dan dibuat usaha untuk mendaftarkannya. Pada masa ini, Kucing Hutan Norway amat popular di Norway, Sweden, dan Perancis.

Ciri-ciri kucing Norwegian adalah seperti:

*Ia adalah kucing besar
*Menyerupai dengan baka Maine Coon
*Jangka hayat biasanya 14-16 tahun

Faktor kesihatan:

Dalam satu ujian yang diarahkan oleh John C. Fyfea, Rebeccah L. Kurzhals,dan lain-lain, ia membuat kesimpulan bahawa penyusunan semula dalamkompleks enzim Glikogen baka yang bercabang (GBE1) boleh menyebabkan kedua-dua kejatuhan perinatal hipoglisemik dan kemerosotan lewat remaja atau awal saraf dalam simpanan glikogen penyakit jenis IV baka..Penyakit ini sementara dan jarang berlaku,tetapi ianya boleh membawa maut kepada kucing yang sedia ada..Terdapat ujian DNA tersedia untuk GSD IV, ia amat disyorkanuntuk menjalankan ujian DNA sebelum menggunakan haiwan itu bagi pembiakan. PawPeds menyediakan pangkalan data baka yang datang bersama-sama dengan program-program kesihatan, melalui penerbitan keputusan ujian setiap kucing tunggal, bagi memberikan maklumat berguna kepada penjaga yang berhasrat untuk mendapatkan baka kucing yang sihat..Baka ini juga telah diketahui mengalami displasia yang jarang berlaku iaitu penyakit keturunan di sendi pinggul, kucing ini juga boleh diracuni oleh perkara-perkara yang dianggap selamat kepada manusia seperti minuman avokado, alkohol, segala bentuk coklat dan kopi, kacang macadamia, bawang, kismis, anggur, garam, dan bawang putih.

MAINE COON

The Maine Coon adalah baka kucing domestik dengan penampilan fizikal yang tersendiri. Ia adalah salah satu baka tertua asli di Amerika Utara, khususnya yang berasal dari negeri Maine di mana ia adalah Kucing rasmi bagi negara itu.

Walaupun asal-usul sebenar yang Coon Maine dan tarikh pengenalan kepada Amerika Syarikat yang tidak diketahui, banyak teori telah dicadangkan. Baka ini telah popular di dalam abad ke-19, tetapi kewujudannya menjadi terancam pada abad ke-20 awal. The MaineCoon sejak membuat kemunculan semula dan kini salah satu baka kucing yang paling popular di dunia.

Ciri-ciri kucing Maine Coon adalah:

*Terkenal dengan struktur tulang yang besar
*Bentuk badan segi empat tepat dan panjang
*Baka dapat dilihat dalam pelbagai warna dan dikenali kerana kecerdikan dan personaliti yang lembut.

AEGENE

Kucing Aegean (bahasa Greek: γάτα του Αιγαίου) adalah baka yang berlaku secara semulajadi kucing yang berasal dari Kepulauan Cycladic of  Malaysia. Pembangunan baka ini bermula pada awal tahun 1990an oleh penjaga di Fancy Cat Yunani yang belum matang. Ia dianggap sebagai baka asli dari Greek..

Sejak ia merupakan salah satu baka kucing terbaru, dipercayai bahawa kucing ini mungkin antara yang jarang ditemui, namun mereka seolah-olah sentiasa ada di seluruh Greek. Di kawasan luar bandar, kucing ini sering dilihat sebagai alternatif terbaik kawalan perosak, kerana mereka adalah pemangsa yang berkebolehan dalam menangkap makhluk perosak seperti tikus.

Ciri-ciri kucing Aegen ialah:

*Lapisan kulit adalah separuh berbulu panjang, tanpa rambut ke bawah, dengan bulu leher
*Bersaiz sederhana.
*Bulu kucing Aegean menyediakan perlindungan yang baik semasa cuaca sejuk
*Warna bulunya putih, hitam, merah, biru, krim, dengan atau tanpa jalur.
*Badan yang berotot, tanpa mengalami kegemukan.
*Kaki berbentuk bulat.
*Ekor adalah sederhana panjang,
*Kepala bersaiz sederhana, lebar tetapi tidak bulat.

AMERICAN BOBTAIL

American Bobtail berasal dari Amerika adalah baka yang agak baru dan luar biasa daripada kucing yang telah muncul sejak tahun 1960-an..Ia adalah kucing yang mempunyai ekor pendek kira-kira 1/3 untuk setengah panjang ekor kucing biasa..Ini adalah hasil daripada mutasi kucing jenis badan genetik yang mempengaruhi perkembangan panjang ekor kucing..

Ciri-ciri kucing Amerika Bobtails adalah seperti:

*Mempunyai badan yang berotot
*Bulu pendek atau berbulu panjang.
*Bulunya adalah kesat dan bukannya tebal atau kembang.
*Mempunyai pelbagai warna mata dan bulu.
*American Bobtails suka bermain, mesra, bertenaga dan sangat bijak
*Tetapi ada juga yang dilahirkan takut, tidak suka bermain,
*Mempunyai personaliti seperti anjing iaitu sering bermain dan menyambut tetamu pemiliknya di pintu.
*Mempunyai ekor yang pendek iaitu 1/3 dari panjang ekor kucing biasa

Sumber: -tokaji-

No comments: