18 July 2013

Solat Tarawih: Hukum Dan Keutamaannya.

Solat Tarawih adalah solat yang dikerjakan pada malam-malam dalam bulan Ramadhan al-mubarak dan waktu mengerjakannya adalah selepas solat isyak dan sebelum solat witir.

Solat Tarawih adalah salah satu daripada ibadah-ibadah dalam bulan Ramadhan yang penuh berkat dan paling besar kesannya di hati kaum muslimin. Ia juga mempunyai darjat dan keutamaan yang dirahsiakan oleh Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "sesiapa beribadat pada malam-malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan akan pahala deripada Allah (s.w.t.), nescaya dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni oleh allah (s.w.t.)." (riwayat Al-Bukhari)

Maksud daripada hadith tersebut ialah bahawa setiap orang yang menyemarakkan malam-malam bulan Ramadhan dengan mengerjakan solat, zikir dan membaca al-quran dengan penuh keimanan kepada allah s.w.t. dan mengharap akan pahalanya, maka allah s.w.t. akan mengampunkan dosa-dosanya pada masa silam, selama mana dosa-dosa itu adalah dosa-dosa kecil. adapun mengenai dosa-dosa besar, maka wajib melalui jalan taubat nasuha. demikianlah pendapat para ulama fekah.

Sumber: http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/solattarawih.htm melalui sumber: amalan penting dalam islam, siri bimbingan mukmin (Safwan Fathy, Haji Suhaimee Yassin & Mohammad Zain)

No comments: