27 June 2013

Gaya Tidur Smoky Yang Kepanasan

Keadaan panas yang melampau sekarang ini bukan sahaja menjejaskan kehidupan dan keselesaan manusia, malahan juga haiwan... Kerana kepanasan, akhir-akhir ini anak kucing saya, Oky tidur dengan gaya yang pelik sekali, Lihatlah kesemua gaya tidur Oky terkangkang seakan-akan untuk menyamankan dirinya.

Yang ini dia tidur dengan alat hawa dingin, nampak bersopan sedikit. Oky cerdik apabila dia merasa panas dia akan tidur di dalam bilik saya iaitu di hujung kaki katil. Biasanya bilik saya lebih sejuk jika dibandingkan dengan suhu alat hawa dingin di ruang tamu. Haiwan pun pandai mencari keselesaan mereka. Nyenyaknya dia tidur.

Apabila alat hawa dingin dimatikan, Oky mula tidur dengan gaya kegemaran dia semula. Memang tak semengah (perkataan orang Melaka) anak dara ini !!!

Gaya ini, Oky mengarahkan perut dia ke dinding rumah. Kesian betul tengok anak kucing ini, dia sendiri pun tidak  tahan dengan cuaca panas sekarang ini. Sama-samalah kita berdoa ke hadrat Allah swt semoga menurunkan hujan untuk mencuci segala habuk di udara supaya bumi ini boleh didiami dengan selesa.
Saya merasakan amat terseksa setiap kali saya keluar dari rumah.... sukar untuk bernafas, maklumkan saya adalah pengidap asthma......

No comments: