28 June 2013

Index Pencemaran Udara (IPU)

Di Malaysia setiap kali berlakunya jerebu maka IPU akan dirujuk bagi menunjukkan kualiti udara bagi sesebuah bandar. IPU ini menjadi penting apabila ianya meningkat ke angka 100. Pelbagai tindakan mula dilaksanakan apabila IPU mencecah 100 dan pelbagai nasihat kepada rakyat juga di keluarkan oleh Kerajaan.

Apa itu Indeks Pencemaran Udara (IPU)

IPU adalah satu sistem yang dibangunkan untuk memaklumkan kepada orang ramai mengenai tahap kualiti udara dan impaknya terhadap kesihatan dengan cara yang termudah.

Ia juga adalah satu sistem kepekatan pencemar yang diukur dan ditukarkan kepada suatu nombor pada skala antara 0 hingga 500. Oleh itu, IPU dikategorikan kepada lima tahap iaitu baik, sederhana, tidak sihat, sangat tidak sihat dan berbahaya.

Julat IPU bagi kelima-lima tahan ini adalah seperti berikut:

SKALA IPUKUALITI UDARA
dari 0-50Baik
dari 51-99Sederhana
dari 100-199Tidak sihat
dari 200-299Sangat tidak sihat
300 ke atasBerbahaya

Bagaimana IPU dikira?

Terdapat lima jenis pencemaran yang diukur dalam menentukan IPU iaitu:

* Karbon monoksida (CO)
* Sulfur dioksida (SO2)
* Nitrus oksida (NO2)
* Ozone (O3)
* Habuk terampai 10 mikron ke bawah (PM10)

Setiap pencemar ini mempunyai indeksnya tersendiri yang juga dikenali sebagai subindeks.

Apakah alat yang digunakan untuk mengukur pencemaran udara?

Kepekatan kelima-lima pencemar ini diukur secara terus menerus setiap hari dengan menggunakan alat-alat penyukat yang saintifik dan jitu. Kaedah-kaedah yang digunakan adalah kaedah yang diiktiraf oleh ahli-ahli sains sedunia. Alat penyukat ini ditempatkan di dalam stesen-stesen udara yang dibina di seluruh negara iaitu sebanyak 50 stesen.

Definisi pembakaran terbuka

Pembakaran terbuka ialah pembakaran yang dibuat di luar atau proses penghasilan asap daripada pembakaran yang kemudiannya dilepaskan ke udara sekeliling secara terus tanpa melalui cerobong asap.

Sumber: http://www.tutor.com.my/tutor/estidotmy

No comments: