26 June 2013

Pejabatku Diserang Jerebu

Apabila sesuatu bencana melanda, apakah yang terlintas di fikiran kita? ada manusia yang berfikir bahawa ini adalah dugaan Allah, maka mereka tercari-cari insiden yang hampir sama dengan dugaan yang melanda. Atau ada yang mencari kesalahan orang/ pihak lain, supaya ada orang/ pihak yang boleh dipersalahkan. Atau mungkin ada yang buat tidak tahu saja, dan berfikir adalah nanti orang/ pihak yang akan menyelesaikan isu/ masalah tu. Agak-agaknya kita di mana?

Semalam antara hari yang terburuk jerebu melanda Kuala Lumpur dan Selangor sehinggakan Kerajaan mengambil keputusan untuk menutup semua jenis sekolah. Keputusan ini dibuat setelah IPU mencecah ke angka 200. Pada saya tindakan ini sangat wajar bagi mengelakkan ramai anak-anak sekolah terdedah dengan asap, habuk dan partikel halus hasil kebakaran yang boleh menyebabkan gangguan kepada kesihatan. Walaupun begitu hujan turun walaupun tidak lebat pada sebelah malam, tetapi sedikit sebanyak dapat mengurangkan IPU pagi ini.

Semasa jerebu menyerang dengan teruk kelmarin, sekolah di KL dan Selangor telah diarah tutup. Walaupun pejabat-pejabat Kerajaan tidak terlibat dan penjawat awam terpaksa menempuh udara yang tidak sehat ini, tetapi mereka dinasihatkan untuk menggunakan topeng mulut dan hidup bagi meminimakan asap, habuk dan sebagainya dari memasuki tubuh. Terus terang saya katakan, semalam saya dan rakan-rakan pejabat merasai sakit tekak, batuk dan mata berair.

Lihatlah betapa teruknya kualiti udara. Semoga segala ini cepat berlalu dan pulih seperti sedia kala. pagi ini keadaan lebih baik dan diharap Allah swt mengasihani kita dengan mengirimkan beberapa siri hujan lebat supaya semua pencemaran udara dapat diatasi. InsyaAllah.

No comments: