28 January 2013

7 Kalimah Mulia

Kita masih lagi dalam suasana menyambul Maulidul Rasul saw. Jadi saya cuma nak berkongsi dengan anda semua mengenai amalan yang sangat mudah, boleh dilakukan di mana sahaj, secara diam atau berlaku. Namun fadilatnya sangat berguna di dunia dan di akhirat.

Sabda Rasulullah saw "barang siapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan".

1.    Bismillahhirrahmann irrahim: bacalah pada setiap perkara yang  hendak dilakukan walaupun untuk mengubah sehelai daun dari halaman rumah.

2.    Alhamdulillah: jangan lupa membacanya pada setiap kali selesai melakukan sesuatu.

3.    Astagfirrullah: amalkannya setiap kali anda tersilap melakukan, memikirkan dan/ atau mengatakan sesuatu yang buruk.

4.   Insyaallah: amalkannya setiap kali anda berjanji dan/ atau ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5.   Iahaulawalaquwataillahbillah:  Dianjurkan anda membacanya jika anda  tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.

6.   Innalillahwainnalillahirojiun: ucapkannya apabila anda mendengar berita kematian sesiapa sahaja dan apabila anda menghadapi musibah atau sesutau maupun sebatang pencil. 

7.   Laailaahaillallah : ucapkanlah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. Digalakkan untuk diamalkan selalu moga-moga kita tergolong di kalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Selain daripada 7 kalimah di atas, jom kita sama-sama selawat ke atas nama sebanyak yang mungkin, semoga Rasul saw akan mengenali kita apabila bertemu di Padang Masyar nanti.

Nabi Muhammad SAW bersabda: 'Barangsiapa yang kesukaran pada menunaikan hajat/ cita-citanya maka hendaklah dia memperbanyakkan membaca selawat untukku kerana sesungguhnya selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat.'

Insyaallah......

No comments: