19 January 2013

Masa Depan Melayu dan Islam Dari Kaca Mata Dr Mahathir

MUKADIMAH

Sebagai seorang tokoh yang disegani, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah pemimpin yang sering dirujuk walaupun tidak lagi menjadi perdana menteri. Buat julung kali, Sinar Harian berpeluang menerima kehadirannya untuk bercakap dalam program Bicara Minda Masa Depan Melayu & Islam Selepas PRU13.

Ikuti transkrip penuh yang disediakan oleh wartawan HASLINA KAMALUDIN dan NORSHAHZURA MAT ZUKI untuk tatapan pembaca setia Sinar Harian.

Bismillahirrahmanirrahim...

Yang Berbahagia Tan Sri Abdullah Ahmad, Yang Berbahagia Datuk Hussamuddin Yaacub, dif-dif kehormat, hadirin dan hadirat, tuan-tuan dan puan- puan.. Terima kasih kepada Karangkraf menjemput saya dan melakukan tiga kerja.

Saya gembira dijemput kerana saya masih ingat lawatan pertama ke sini, betapa saya begitu kagum dengan saiz, jumlah majalah dan penerbitan Karangkraf. Saya tidak kecewa saya sampai di sini, Karangkraf secara fizikal, rumah dua kali besar, jumlah dan penerbitan besar. Saya disuruh untuk bercakap Masa Depan Melayu dan Islam dan dalam bahasa Latin Ko Badus Malays in Islam in the country.

Saya bukan nujum walaupun ramai yang memanggil saya kamus, tetapi apa yang saya lihat pada masa depan berasaskan apa yang saya lihat dan pengalaman saya sebelum ini.

Dalam cubaan untuk melihat apa yang ada di depan, kita harus harus tahu keadaan sekarang dan pengalaman terdahulu, dengan itu kita boleh buat ramalan mengenai aliran yang telah diambil dan hasil daripada aliran ini.

Negara kita ini, dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu. Saya fikir dunia mengiktiraf Semenanjung ini sebagai Tanah Melayu tetapi kita bahasa tempatan atau orang Kedah kata ‘lengai’ take easy (ambil mudah), kita tidak respons kepada sekeliling dan keadaan semasa sebab itu apabila kita ditakluki British, British membawa cara hidup baru, jenis-jenis kegiatan ekonomi baru. Kita mengasingkan diri kita daripada perkara yang sedang berlaku di sekeliling kita.

Kalau pihak British umpamanya membawa industri getah, kita tidak terlibat, kalau pihak British kembangkan negara kita ini dengan memerlukan khidmat-khidmat dan perniagaan-perniagaan tertentu, kita juga tidak terlibat. Kita pilih untuk tidak melibatkan diri kita dengan apa yang berlaku di sekeliling kita.

Oleh kerana itu, pihak British yang berkuasa pada masa itu telah membawa masuk atau membenarkan orang asing. Mereka datang dengan banyaknya kerana kita tinggal segala kerja yang perlu diadakan kepada pihak lain.

Kita tidak suka bekerja di kebun getah sebagai penoreh getah dan tidak suka berniaga serta melatih dalam bidang-bidang baru. Tidak menguasai kecekapan-kecekapan yang diperlukan dan mempelajari Bahasa Inggeris kerana bahasa itu disampaikan kepada kita pada ketika itu oleh mubaligh- mubaligh Kristian yang membuka sekolah-sekolah.

Kemudian kerajaan membuka sekolah-sekolah Inggeris, itu adalah beberapa kerat sahaja mempelajari Bahasa Inggeris dan ilmu-ilmu lain yang datang melalui Bahasa Inggeris.

Oleh kerana kita tidak mempertingkatkan keupayaan kita dalam semua bidang kerja kecekapan, kemahiran bekerja, penguasaan ilmu dan politik dan sebagainya, maka kita terpisah daripada perubahan yang sedang berlaku. Maka orang asing ambil alih kerja ini. Orang- orang India dibawa untuk menjadi buruh kasar umpamanya dan memegang jawatan profesional seperti doktor dan peguam serta lain-lain.

Orang-orang Cina berhijrah dengan begitu ramai ke negeri-negeri Melayu dan merekalah yang menubuhkan perniagaan sampingan dan membantu perniagaan yang boleh menjayakan perniagaan yang dijalankan oleh pihak British. Membekalkan segala yang diperlukan penjajah.

Apabila di negara ini mempunyai penduduk yang lebih kaya terdiri daripada kaum lain juga, maka mereka mengadakan perniagaan untuk membekalkan keperluan satu masyarakat yang sudah maju daripada Melayu sebelum kedatangan British. Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat saya tetapi inilah observation (pemerhatian) yang saya lakukan.

Kadang-kadang secara personal (peribadi) masih ada sebagai seorang budak di zaman itu, saya dapat lihat dengan mata kepala saya sendiri mengenai keadaan orang Melayu memisahkan diri mereka daripada perkembangan ekonomi, politik dan segala aktiviti yang diperlukan dalam sebuah masyarakat.

Yang mengisikan apa yang ditinggal oleh orang Melayu ialah orang asing kerana mereka mendapati banyak peluang yang terdapat di Malaysia, maka penghijrahan mereka ke Malaysia tinggi. Pada satu ketika, jumlah orang asing sudah melebihi jumlah orang Melayu.

Kalau kita ada demokrasi pada ketika itu, kita sudah tidak ada kuasa lagi, negara kita ini akan menjadi negara orang. Tetapi kita amat bertuah dan bernasib baik kerana berlakunya kemerosotan ekonomi yang teruk di seluruh dunia pada tahun 1929 hingga 1930, ekonomi dunia jatuh sepenuhnya. Dengan itu mereka yang datang ke Malaysia terpaksa kembali balik ke negara mereka dan begitu ramai ke negara mereka sehingga orang Melayu menjadi majoriti semula.

Ini adalah kerana pihak Raja- Raja yang berkuasa ketika itu kerana pada masa itu politik tidak positif. Politik dihadkan dan dikhaskan kepada Raja- raja dan pembesar-pembesar sahaja.

Orang ramai tidak berperanan langsung dan ditegah daripada melibatkan diri dalam politik walaupun Raja-raja berasa khuatir dengan jumlah pendatang ini, tetapi mereka berpendapat bahawa yang mampu menjadi rakyat Malaysia hanyalah orang yang dipersetujui oleh mereka.

Rakyat Raja-raja terdiri daripada orang Melayu dan orang yang diserapkan dalam masyarakat Melayu antaranya orang dari Indonesia, Arab, India Pakistan. Mereka menjadi Melayu, bertutur kata Bahasa Melayu, adat istiadat Melayu dan mereka juga beragama Islam.

Pendapat Raja-raja pada ketika itu ialah orang asing tidak ada hak dalam negeri-negeri Melayu. Mereka tidak sedar mengenai aliran pemikiran pada ketika itu.

Oleh kerana itu mereka tidak nampak bahaya walaupun benar mereka juga kemudian meningkatkan kemasukan orang asing dengan begitu ramai. Ini adalah latar belakang kita. Ini akan menjadi asas kepada pemikiran kita terhadap apa yang mungkin jadi di masa hadapan kerana kita mencari jalan yang mudah.

Kita tidak nampak bahaya, ada bahaya pun kita tidak akui ada bahayanya dan dengan itu keadaan berubah sehingga kita tidak dapat lagi bertindak untuk menyelamatkan diri kita.

Kita tahu apabila British kembali selepas Perang Dunia, mereka merancang untuk mengambil alih negeri Melayu untuk mencantumkan negeri- negeri Melayu dengan negeri- negeri Selat menjadikan sebuah negara Malayan Union yang akan dikuasai sepenuhnya oleh London. Raja-Raja akan diturunkan pangkat, Sultan dan sebagainya tetapi pada hakikatnya ialah Ketua Kadi yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Islam dan adat istiadat Melayu. Itu sahaja.

Pada ketika itu, barulah Melayu tersedar bahawa ada kemungkinan mereka akan hilang negeri-negeri mereka sendiri, dengan itu mereka bersatu padu tidak menyoal latar belakang sesiapa asalkan Melayu. Mereka bersatu padu dan mereka melawan rancangan British sehingga mereka dapat menggugurkan rancangan Malayan Union.


Komen Saya:

Saya setuju dengan Tun, negara bangsa Tanah Melayu (Semenanjung) menjadi pelbagai bangsa (3 kaum besar melayu, Cina dan india) adalah disebabkan oleh kerakusan menjajah pd masa itu (British) tetapi ianya telah menjadi sejarah. Sehingga hari ini orang melayu telah kehilangan banyak hak mereka terutamanya kekayaan kekal (tanah) dan maruah. Sayangnya ramai orang melayu sekarang masih tidak sedar dan suka bergaduh antara mereka. Saya tidak salahkan kaum mendatang (dulunya keturunan awal kaum Cina dan india) kerana kemasukan mereka dibawa oleh penjajah kerana tenaga mereka diperlukan di sini mungkin kerana British gagal mendapatkannya dari anak peribumi (kenapa - selalu diwarwarkan kerana Melayu malas - tetapi yang sbenarnya mereka selesa). Dari sejarah saya melihat Raja-Raja Melayu masa itu pun terpaksa menerima 2 kaum ini sebagai rakyat kerana desakan kemerdekaan.

Apa yang dah berlaku kini patut dilihat secara realiti dan bukan di alam mimpi, bangunlah orang melayu lihat di sekeliling anda. mana perginya tanah dusun datuk moyang kita dulu? lihat tanah kita sudah menjadi pegangan orang lain dan dibina dengan bangunan yang gah - Wisma ---- ---- -----. Saya sentiasa menyesali melihat kesatuan orang melayu yang makin berpecah kononnya nak membangunkan negara - realitinya negara tergadai.

Susah nak teruskan kata-kata sebab nanti ada yang menganggapkan saya ni perkauman, yang sebenarnya saya sedih kerana orang melayu miskin di tanah air sendiri bagaikan itik mati kehausan di kolam.

Wasalam

No comments: