04 January 2013

Apabila Pemuda Sudah Hilang Malu

Sememangnya saya tidak sangka apabila seorang lelaki Melayu yang berusia dalam lingkungan akhir 30an mengeluarkan kata-kata yang sangat kurang sopan terhadap seseorang yang lebih tua darinya. Yang paling mencuit hati saya apabila lelaki ini terperasan apabila teguran yang disampaikan kepada seorang wanita India dirasanya ditujukan kepadanya. Lawak pun ada kerana rupanya lelaki ini seorang yang perasa, sensitif dan syak wasangka yang tidak kena pada tempatnya. Untuk membalas teguran yang disangka ditujukan kepadanya, lelaki ini terus mencarut-carut di hadapan khalayak ramai.

Kasihannya saya kepada dia, isteri dan terutamanya pada kedua ibubapanya. Semua orang memandangnya dengan sinis tetapi lelaki ini dengan lagak samseng kampongnya terus melahirkan rasa tidak puashatinya. Saya tertanya-tanya kenapa pula dia marah sangat sedangkan teguran yang ditujukan tidak ada kena mengena langsung dengan dia. Tentu isterinya menjadi serba salah dan malu kepada orang ramai. Kalau ibubapanya masih hidup masih tidak apa-apa, tetapi sekiranya mereka berdua sudah meninggal dunia - maka balasan diterima mereka di dalam kubur akibat perbuatan sianak tadi.

Masih terbayang-bayang di mata saya lagaknya seperti Sharif Dol dalam cerita P. Ramlee, mungkin dia rasa orang takut kepada dia dan dia tidak tahu bahawa orang geli hati melihat gelagatnya. Adakah kerana sikap panas barannya membawa dia bersikap kurang bahasa atau kurang a--r.

Kasihan... kasihan dan sangat kasihan. Saya dapat bayangkan bagaimana kalau isteri dan anak-anaknya melakukan kesilapan, maka terhamburlah perkataan yang kurang sesuai dan kurang manis. Melihat kepada air mukanya yang menghampiran awal 40an sepatutnya dia sudah ada perasaan sabar, kerana kesabaran adalah pakaian lelaki Islam.

Saya amat simpati dengan isteri dan kedua ibubapa lelaki ini. saya doakan agar dia insaf dan berubahlah untuk keluarganya kalau tidak untuk bangsa dan agama yang dianutinya.

No comments: