03 December 2014

Sedih Akan Botakkah Tanah Airku Nanti

Dalam perjalanan saya dan rakan-rakan ke utara (ke Ipoh), saya terpegun dengan pembangunan negara yang agak pesat. Dan tiba di suatu tempat saya terpandang pula dengan gunung dan bukit yang hampir gondol. Malahan ada gunung dan bukit yang dah hilang menjadi tanah lapang.

Sedih hati apabila terbayangkan dulunya kawasan ini menghijau, tetapi kini dan makin kenuning-kuningan menampakkan tanah dan batu serta marmar yang berharga. Mungkin disebabkan hasilnya yang bernilai maka ada pihak yang terpaksa mengambil tindakan mengadaikan aset bumi demi pembangunan (atau demi kocek dan perut????). Tapi saya sedar siapalah saya nak membantah hanya saya menyuarakan rasa hati sahaja.

Ya kerana kegersangan tanah ini nanti pastinya ada yang jadi kaya, ada yang mampu meningkatkan kehidupan sendiri hanya yang akan dikongsi dengan rakyat marhain yang kurang cerdik adalah keringat dan tulang empat kerat. Sampai bila pencerobohan dan rogol tanah airku akan berterusan?????

No comments: