08 December 2014

Etika Dan Nilai Murni Insan: Akauntabiliti Sepanjang Hayat

Ramai di antara kita yang bergelar pekerja semakin tipis dengan semangat positif dalam diri terutamanya anak-anak muda zaman ini. Setelah diperhatikan dan perbualan secara rambang bolehlah saya simpulkan ramai yang bekerja adalah kerana untuk menyara kehidupan masing-masing dan bukannya untuk menaburkan bakti kepada agama, bangsa dan negara. Apa nak dihairankan kerana zaman ini adalah zaman kehidupan dunia yang mesti dicapai tanpa mengira apa caranya. 

Paling mengejutkan ramai kumpulan ini adalah dari penjawat awam yang bergelar guru. Jika dulu golongan guru adalah insan yang paling dihormati dan disanjung. Mereka dijadikan contoh oleh ibubapa, tetapi kini mereka menjadi contoh buruk kepada anak-anak murid mereka. Sikap tidak bertanggungjawab dan tiada akauntabiliti yang boleh dicontohi amat membimbangkan saya.

Apa ertinya seseorang penjawat awam yang beriltizam dengan memberi sepenuh tumpuan kepada kerjanya, bersikap dedikasi dan prihatin jika apa yang dilaksanakan dengan sempurna tidak disertakan dengan roh iman. Apa gunanya jika seseorang penjawat awam telah menunjuk dan membuktikan usaha dengan tabah dan bersemangat tanpa mengenal penat lelah tetapi tidak disertakan dengan keikhlasan, hasilnya tidak membuahkan hasil dengan roh, sebaliknya hasilnya adalah kosong kerana apa yang ingin dicapai adalah semata-mata kerana prestasi yang dikejarnya pada setiap akhir tahun.

Sukar juga rupanya untuk mencapai kepuasan yang mutlak dalam diri seorang penjawat awam. Bukankah setiap penjawat awam diajarkan bahawa kesukaran yang mendatang perlu dilihat dan diatasi secara objektif demi untuk membuahkan kejayaan yang cemerlang. Pekerjaan apa sekalipun perlu dilakukan bersama dengan roh iman dalam diri, kerana dengannya memastikan hasil dan/ atau upah yang diterima adalah halal dan menyeronokkan hidup. Tapi cuba tanyakan diri sendiri apa yang telah kita capai setelah sekian lama berkhidmat???? Itu jugalah yang sering saya tanyakan pada diri ini, apa tah lagi menjelang umur persaraan saya.

Tetapi yang perlu kita sentiasa ingatkan adalah bahawa semua pekerja yang mempunyai akauntabiliti pastinya akan sentiasa melaksanakan sesuatu tugas yang diamanahkan kepadanya dengan roh diri dan kerja itu sendiri. Dia akan memastikan objektif dan sasaran kerja dan organisasinya insyaallah dicapai dengan sempurna dan berkesan. 

No comments: