12 January 2014

Lagi Mengenai Maine Coon

Latar belakang

Semenjak saya memelihara kucing jenis Maine Coon, saya tertanya-tanya akan asal usul kucing ini. Ramai pembiak kucing hari ini berpendapat bahawa Maine Coon adalah hasil daripada kacukan di antara kucing domestik shorthaired dan longhairs dari beberapa negara yang dibawa masuk oleh pelaut seperti orang Viking ke Amerika atau lebih tepat Maine.

Populariti kucing di Amerika sekitar tahun 1950-an apabila ianya mula dipercayai adalah kucing yang diseludup keluar dari negeri Perancis oleh maharani negara itu yang dijatuhkan hukuman pancung semasa revolusi Perancis. Dikisahkan bahawa Maine Coon telah mendarat di Amerika tanpa tuannya.

Penerangan

Ciri-ciri yang paling penting buat Maine Coon adalah kepala, bentuk badan dan tekstur bulu (kot) mereka. Dengan kepala yang lebih panjang daripada lebar, kucing ini membentangkan profil cekung dengan tulang pipi yang tinggi. Mempunyai telinga yang besar dan luas di kaki, dan mata yang besar, bulat dan ekspresif. Maine Coon diumpamakan kucing yang bersopan santun di sebalik mempunyai tubuh yang seimbang dengan segi empat tepat.

Maine Coon boleh dalam pelbagai warna dan corak. Begitu juga dengan warna mata boleh berubah dari hijau kepada warna emas atau biru, dengan beberapa Coons Maine mepunyai dua mata yang berbeza warna. Suara-suara mereka juga pelbagai, walaupun mereka jarang mengeow tetapi apabila mereka mengeow, ia kedengaran lembut, kadang-kadang bersuara nyaring tetapi bunyi mereka tidak mengambarkan saiz mereka yang sebenar.

Personaliti Maine Coon kucing menarik di mana mereka mempunyai kasih sayang terhadap tuannya dana anak-anaknya. Kadang-kadang bersifat badut dengan sifat yang lucu. Mereka suka melompat dan mengejar objek dan boleh diajar untuk menangkap dan mengambil sesuatu barangan. Kadang kala kemahiran mereka ini sangat berguna bagi pemiliknya di luar bandar sebagai haiwan kawalan perosak. Ini disebabkan mereka kuat, tahan lasak kucing dan mendengar kata.

Perangai

Tidak seperti lain-lain baka kucing, Maine Coon adalah kucing yang tidak terlalu bergantung kepada keluarga manusia mereka. Walaupun mereka tidak memerlukan perhatian sepenuhnya namun mereka akan kekal berhampiran dengan tuannya. Biasanya kucing ini lebih suka untuk duduk di sebelah anda dan bukannya di atas anda. Maine Coon terbukti boleh menjadi rakan yang baik untuk kanak-kanak dan secara umumnya bergaul dengan baik dengan haiwan lain.

Umur matang Maine Coon adalah pada umur tiga dan empat tahun. Penuaan tidak menghapuskan sifat suka bermain mereka, walaupun kadang-kadang berperangai kasar semasa bermain, kucing ini disifatkan sebagai gergasi lembut dalam dunia kucing. Tidak seperti banyak baka kucing, mereka lebih suka untuk kekal rendah ke tanah dan bukannya melompat ke permukaan yang lebih tinggi.

Penjagaan dan latihan Maine Coon

Anda perlu ambil berat akan berat badan kucing Maine Coon prmrlihsrssn snfs. Disebabkan saiz yang secara semula jadi yang besar, ramai penjaga kucing ini memberikan makanan yang berkualiti tinggi untuk mengawal berat badan. Antara yang anda perlu perhatikan andalah diet kucing anda. Disyorkan antara umur 5 dan 10 tahun beralihlah kepada diet rendah kalori, terutama bagi kucing uamh dipelihara dalam rumah. Kerana Maine Coon adalah kucing secara semula jadi yang minum air yang banyak, mereka sentiasa yang bersih, dan makanan sumber segar perlu pada setiap masa.

Kot (bulu) mereka adalah mudah untuk mengekalkan. Sikatlah mereka oada setiap minggu dengan sikat bergigi luas, diikuti dengan sikat bergigi sempit bagi memastikan bulu kucing ini sentiasa terkawal dan cantik.

Maine Coons bersifat semula jadi mudah untuk melatih apabila aktiviti melibatkan perkara yang suka mereka lakukan. Dengan menggunakan latihan pengukuhan positif yang memberi ganjaran kepada tingkah laku yang baik, Maine Coon kucing yang boleh dilatih untuk menerima arahan anda.

Membiak isu-isu perubatan

Setiap baka kucing mempunyai kekuatan genetik dan kelemahan, begitu juga dengan Maine Coon. Apa yang anda perlu tahu tentang Maine Coon termasuklah memahami masalah kesihatan yang paling lazim diwarisi oleh mereka iaitu displasia pinggul dan cardiomyopathy iaitu masalah jantung.

Sumber: http://www.petango.com

No comments: