27 January 2014

SEJARAH LOMBONG ANTIMONI TEGORA, BAU, SARAWAK - The Untold History

Sejak berzaman lamanya semua rakyat Sarawak semestinya mengenali tentang lombong emas di kawasan Bau yang terkenal lebih-lebih lagi di kawasan Tasik Biru yang sekarang sudahpun menjadi antara pusat pelancongan terpenting di Sarawak.

Namun pernah tidak kita mendengar satu lombong antimoni bernama Tegora, Bau Sarawak. Lombong antimony ini sebenarnya mempunyai seribu satu rahsia yang wajar untuk diwar-warkan kepada dunia malah lombong ini merupakan lombong antimoni yang pertama dan lebih awal kewujudannya daripada lombong antimoni di Tasik Biru. Inilah paparan daripada Borneo Oracle pada kali ini iaitu Sejarah Lombong Antimoni Tegora, Bau, Sarawak.

Lombong Antimoni Tegora terletak di kawasan pedalaman di dalam kawasan hutan rimba yang menyelaputi Daerah Bau Sarawak iaitu ianya terletak di Bukit Tegora. Lembah Jambusan, Bau, Sarawak. Yang menariknya tentang lombong ini ianya dikatakan telah wujud sebelum kedatangan James Brooke ke Sarawak lagi. Pada asalnya lombong ini diusahakan secara tradisional iaitu dengan menggunakan kuasa manual kuasa manusia untuk menjalankan urusan perlombongan. 

Pada awal eksplorasi lagi lombong ini dikatakan diusahakan oleh pembesar Kesultanan Brunei yang berkuasa ke atas Sarawak pada masa itu. Tenaga-tenaga kerja untuk lombong ini adalah pada asalnya hamba-hamba yang terdiri daripada masyarakat pribumi Sarawak pada masa itu. Ada pelbagai siksaan dan deraan yang digunapakai ke atas hamba-hamba abdi ini. Dan kerana itulah, lombong antimoni Tegora ini berlainan daripada kawasan lombong yang lain kerana disinilah dimana adanya kegiatan hamba abdi dijalankan. Namun setelah James Brooke mengukuhkan kekuasaannya di Sarawak akhirnya lombong Tegora ini juga menjadi hakmilik kepada James Brooke. Dan James Brooke dikatakan telah membebaskan hamba-hamba abdi ini menjadi mereka yang bebas semua. Barangsiapa yang ingin meneruskan pekerjaan mereka sebagai pelombong akan dibayar upah dengan setarafnya pada waktu itu.

Pada asalnya pemilikan lombong ini diuruskan sendiri oleh James Brooke namun mungkin kerana tidak menang tangan kerana bergelut dengan pentadbiran Sarawak pada masa itu maka akhirnya beliau sendiri menyerahkan lombong ini untuk diuruskan dan diekplorasi oleh Borneo Company pada tahun 1860an. Dengan kedatangan Borneo Company di dalam mengurustadbir Lombong Tegora maka bermulalah eksplorasi secara moden dijalankan. Setelah melakukan penyelidikan yang lebih mendalam akhirnya pada tahun 1867, Lombong Tegora telah dibuka secara rasmi dan menjalankan perlombongan antimoni dengan lebih komprehensif dan komersial. Pada masa inilah Pengurus Borneo Company yang pertama iaitu LV Helms telah mula membawa masuk cara-cara perlombongan yang lebih berkesan dan moden sehingga memungkin lombong Tegora menjadi antara lombong yang paling produktif dan penyumbang kepada ekonomi Sarawak antara tahun 1872 hinggalah 1888. Namun setelah berlakunya penentangan oleh pelombong Cina dari Kongsi 12 di Bau, Lombong Tegora juga menerima tempias yang sama dan akhirnya lombong tersebut telah ditutup dengan rasminya pada tahun 1916 kerana dikatakan mempunyai banyak masalah.

Inilah sekelumit sejarah untuk sebuah lombong di Bau Sarawak yang sekarang ini sudah terbiar di tengah-tengah hutan rimba di Bau Sarawak. Tinggalan Lombong Tegora, Bau Sarawak boleh dilihat sekiranya ada yang sanggup meredah hutan di lokasinya kerana tiada siapa yang memperdulikan kewujudannya lagi sekarang. Tahun 2014 ini merupakan TAHUN MELAWAT SARAWAK jadi adalah baik sekiranya kawasan Lombong Tegora, Bau Sarawak ini dipulihara dan dijadikan antara tarikan pelancong di Sarawak seperti juga lombong Tasik Biru kerana ianya mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan unik yang wajar untuk diwar-warkan kepada dunia. Sesungguhnya Sarawak amat kaya dengan tinggalan sejarah yang tidak diketahui oleh dunia luar.

Sumber: Borneo Oracle Sarawak History

No comments: